
Cathrine Alice Liberg får Norske Grafikeres Fonds grafikkpris i 2019
Norske Grafikeres Fond deler ut en grafikkpris på Høstutstillingen til en kunstner som utmerker seg innen grafikkfeltet. Årets pris går til Cathrine Alice Liberg for grafikkserien «No Name Woman».
I serien «No Name Woman» forsøker Cathrine Alice Liberg å gjenskape ansiktet til sin oldemor – en kvinne som har blitt en nærmest mytologisk skikkelse for henne. Oldemorens utseende og navn er glemt, det eneste Liberg vet om henne er at hun var oldefarens konkubine.
Liberg har laget serien i fotogravyr, en teknikk hvor et fotografi etses inn i en kobberplate. Motivet overføres så til papiret gjennom en dyptrykkspresse. Ved å bruke fotografier av seg selv, sin mor og bestemor prøver Liberg å finne frem til oldemorens ansikt. De tre ansiktene blir etstet i én kobberplate og sammen danner de et nytt portrett.
– Håpet var at jeg kunne jobbe meg bakover gjennom generasjonene, «invertere» den genetiske arven og rekonstruere det tapte ansiktet til vår felles mor. Ideen baserte seg på gamle kinesiske forfedreportretter. Disse ble også laget posthumt, og kunstneren måtte derfor studerer ansiktstrekkene til etterkommerne for å gjenskape ansiktet til den avdøde, sier kunstneren selv til NBK.
Hele intervjuet kan leses her.
Juryens begrunnelse:
Norske Grafikeres Fonds grafikkpris for 2019 går til et arbeidet som utforsker minner, identitet og opprinnelse, hvor kunstneren forsøker å gjennskape et bilde av sin kinesiske oldermor. En kvinne familien ikke viste hvordan så ut og hvis navn var glemt. Kunstneren har forsøkt å skape dette ikke eksisterende bildet med de midlene hun har til rådighet – sitt eget portrett, og portrettene av sin mor og sin bestemor.
Sett i forhold til dagens overflod av informasjon, er det tankevekkende at en bare må tre generasjoner bakover tid før sporene slutter. I arbeidet gjenopptar hun en gammel Kinesisk portretttradisjon. Ved å studere alle etterkommernes ansikter gjenskapte man den avdødes trekk
Ved å etse de tre ansiktene sammen i samme plate forenes minner og drømmer i et nytt bilde. Kunstneren sier selv at «Ved å bruke en gammel grafisk teknikk, fotogravyr, tilføres bildet aura og nostalgi».
Arbeidet viser en teknisk følsomhet, der hun med enkle grep, på en poetisk måte uttrykker verkets idé.
Norske Grafikeres Fonds grafikkpris ble opprettet i 2015 for å øke interessen for og utviklingen av norsk grafikk. Prisen på 50 000 kroner blir hvert år tildelt en kunstner ved Statens kunstutstilling, Høstutstillingen som utmerker seg innenfor grafikkmediet. I 2019 består juryen av Per Kristian Nygår, Gro Finne og Petter Buhagen som sitter i Norske Grafikeres Fonds styre.