Norske Grafikere lanserer Grafikkguiden
– en guide for kunstkjøpere
I mer enn 100 år har Norske Grafikere forvaltet kunnskap om kvalitet, tradisjon og håndverk innenfor grafikkfaget. Vi arbeider for å formidle kunnskap om originalgrafikk og anbefaler kunstnere, håndverkere, gallerier og publikum å forholde seg til våre retningslinjer for originalgrafikk.
Selv om mange har et forhold til grafikk opplever vi en del usikkerhet og misoppfatninger om hvordan grafikk skal merkes, prises og hva som ligger i begrepet originalgrafikk. Vi har derfor utarbeidet Grafikkguiden som en hjelp på veien for kunstkjøpere og kunstineresserte og for å gjøre retningslinjene mer tilgjengelig for et bredere publikum.

Hvorfor er dette viktig?
Kunstnernes rettigheter
Skillet mellom reproduksjon og originalgrafikk er en fagpolitisk sak for kunstnere over hele verden og begrenser seg ikke til Norske Grafikere. På samme måte som fotografer har kjempet frem en forståelse for fotografiet som kunstform, har grafikere kjempet frem ideen om at grafiske medium er en egen kunstform når kunstneren arbeider direkte med mediet og skaper nye motiver og uttrykk i det. Dette kaller vi i dag original- eller kunstgrafikk.
Begrensede opplag, merking og formidling har vært viktige verktøy i denne kampen, og både kunstnere, gallerister og institusjoner har vært enige om fordelene ved å skille mellom reproduksjon og originalgrafikk. Derfor er våre retningslinjer for originalgrafikk ikke bare ment for organisasjonens medlemmer, men må sees som retningslinjer for hele kunstfeltet. Vi ønsker at kunstnere som arbeider med grafiske medium som uttrykksform skal definere grafikkfeltet, ikke aktører med sterke kommersielle motiver.
Anseelsen og dermed prisnivået på originalgrafikk er det i dag mange i kunstmarkedet som snylter på, ved å presentere og merke reproduksjoner som grafiske kunstverk. Dette bryter ned forståelsen av grafikk som kunstform i offentligheten og underminerer kunstnernes rettigheter og økonomi. Det er selvsagt noen kunstnere som profitterer på dette markedet, men da på bekostning av alle kunstnere som jobber med originalgrafikk og galleriene de samarbeider med.
Svindel
I dagens kommersielle kunstmarked gjør nye avanserte printere og trykkemedier det mulig å skape illusjonen av et originalt kunstverk, selv om det dreier seg om en skanning eller avfotografering av et allerede eksisterende kunstverk. Noen aktører påfører signatur, opplagsangivelse og tekniske betegnelser for å skjule for kunden at det dreier seg om en reproduksjon av for eksempel et maleri.
Vi har sett flere eksempler på svindel med opplag der aktører uten kunstnerens godkjennelse, oftest posthumt, trykker nye opplag av utsolgte verk eller reproduserer originaler. Siden kunnskapen hos publikum om distinksjonene er høyst varierende, oppstår muligheten for uærlige aktører til å tjene penger i et marked som egentlig tilhører billedkunstnerne. Norske Grafikere ønsker å motarbeide denne utviklingen i kunstmarkedet.