Åpen kveld med billedkunstner Lars Teigum
Norske Grafikere inviterer til Åpen kveld med billedkunstner Lars Teigum, som arbeider med silketrykk. Han vil her fortelle om og demonstrere sin tilnærming til mediet.
Mer infoNorske Grafikere inviterer til Åpen kveld med billedkunstner Lars Teigum, som arbeider med silketrykk. Han vil her fortelle om og demonstrere sin tilnærming til mediet.
Mer infoTirsdag 11. februar arrangerte Norske Grafikere en temakveld om originalgrafikk, reproduksjon og gråsoner. Det var stor oppslutning, med nærmere femti fremmøtte. Tilstede var både medlemmer av Norske Grafikere, litografitrykkere fra ulike verksteder, kunstformidlere og gallerister.
Mer infoEt grafisk blad er ikke bare kunst til en overkommelig pris, men også resultatet av en omhyggelig kunstnerisk prosess fra bildet skapes til det mangfoldiggjøres i et begrenset opplag, som litografi, sliketrykk, tresnitt, linosnitt eller etsning. Nå har du sjansen til å lære mer om litografiets tilblivelse, kjenne lukten av trykksverte og ta del i den håndverksmessige trykkeprosessen!
Mer infoPaneldebatt i Galleri Norske Grafikere tirsdag 19. februar kl. 18.00.
Er det slik at kunstbransjen styres av uskrevne regler og normer, der stipend, riktige venner, rette gallerier, alder, personlighet, forankring og innkjøp teller mer enn selve kunsten?
Mer infoAnne Brevik ble født på Steinkjer 5. februar 1932, og vokste opp på gården Sakshaug Østre på Inderøya. Hun ble utdannet som grafiker ved det internasjonalt berømte Atelier 17 i Paris, ledet av Stanley Hayter. Da hun vendte tilbake derfra i 1962 begynte en usedvanlig bred karriere, både som kunstner, gründer og nasjonal kunstpolitisk strateg.
Mer infoNorske grafikere har gleden av å invitere til diskusjonskveld i forbindelse med utstillingen Frans Widerberg – tresnitt, den første presentasjonen noen sinne viet denne delen av hans kunstnerskap.
Samtalen vil fokusere på hvordan «arven etter Widerberg» lever videre i dag, og betydningen av hans kunst, da den først fremsto for offentligheten på slutten av 50- og begynnelsen av 60-tallet, og etter at nye medier som fotografi og elektroniske media har overtatt hegemoniet i kunstfeltet de siste tiår.
Mer info