Oppdaterte datoer for utstillingsprogrammet 2021
I tråd med smitteverntiltak i Oslo stengte Norske Grafikere dørene midlertidig fra og med tirsdag 2. mars. Vi fikk åpne igjen 7. mai.
Som en følge av dette har vi oppdatert utstillingsprogrammet for våren. Bla nedover for å lese mer om utstillingene og se det oppdaterte utstillingsprogrammet.
Norske Grafikere ønsker velkommen til et år fylt av spennende kunstopplevelser og muligheter til å møte grafikk i mange former i vårt galleri.
Gjennom årets utstillinger viser vi kunstnere som uttrykker seg i en rekke forskjellige grafiske teknikker, og som utfordrer grensene for hva grafikk kan være. I tillegg til utstillingsprogrammet arrangerer vi gjennom året både kunstnersamtaler, foredrag, verksteder og andre arrangementer som gir mulighet for nye perspektiver på samtidsgrafikken. Følg med på våre hjemmesider og i sosiale medier for mer informasjon om disse.
Vi tilbyr skreddersydde omvisninger til skoleklasser, bedrifter, lag, foreninger og andre grupper som ønsker seg en introduksjon til grafikken, eller en liten kunstpause i forbindelse med et arrangement. Ta kontakt så gjør vi en avtale om omvisning i en av våre utstillinger.
Norske Grafikere følger til enhver tid gjeldende retningslinjer for smittevern, og vi ønsker deg velkommen til en trygg kunstopplevelse hos oss.
Velkommen til Norske Grafikere!
Ragna Misvær Grønstad – Saltvannsblomst #7, Rachel Carson. Tresnitt, 112 x 141 cm
Ragna Misvær Grønstad
Et indre Sáiva
7. januar – 13. februar
Litteratur møter strek og tegning i Misvær Grønstads utstilte trykk, der vekster og vesener tilhørende et imaginært undervanns-univers fungerer som visuelle referanser til kunstnerens lesning av tenkere som Gilles Deleuze, Félix Guattari og Hannah Arendt. De monokrome, undersjøiske motivene refererer dessuten til kunstnerens samiske bakgrunn, der myter forteller om et indre hav som gir tilgang på kunnskap fra tidligere generasjoner. Denne forestillingen stemmer overens med Misvær Grønstads liv og kunstnerisk virke som i stor grad formes av bøkene og tankene til tidligere tiders forfattere.
Ragna Misvær Grønstad (f. 1984) har en MFA i Medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo og har de siste årene hatt utstillinger hos Kunsthall Trondheim, Bodø Kunstforening (2017) og Galleri Bodøgård (2020).
Mari Østby Kjøll
Endeløse tavler
18. februar – 23. mai
I Østby Kjølls grafiske kollasjer og treskjæringer utforskes samspillet mellom form, format og farge i både skulpturelle og todimensjonale teknikker. Det personlige og det intuitive setter premissene i hennes prosjekter, der karakterer og stemninger fra eget liv møter kunstnerens fascinasjon for den fysiske kraften som finnes i ulike materialer. Med historiefortelling i mente skaper Østby Kjøll fortellende tablåer der vi gjenkjenner motiver og mønstre fra virkelighet, fantasi, hverdag og eventyr i møte med tegn, abstraksjon og repetisjon.
Mari Østby Kjøll (f.1983) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og Escola Superior de Artes e Design i Portugal og Det Tverrfaglige Kunstinstitutt i Bærum. I tillegg til eget kunstnerskap er hun en del av kunstnergruppen Svartjord.
Solveig Landa – Å folde eit fartøy. Monotrykk, 120 x 180 cm
Solveig Landa
Å folde eit fartøy
28. mai – 3. juli
Dynamikk i de nære relasjoner og menneskets forhold til naturkreftene er tilbakevendende tematikker i Solveig Landas kunstnerskap. I utstillingen Å folde eit fartøy er det mor-datter-relasjonen, og mer spesifikt Landa og hennes datters felles opplevelse av å pusse opp en vaklevoren campingvogn fra 1980-tallet som står i sentrum: Symbolikken i å ødelegge noe for så å sette det sammen igjen ble til idéen om Å folde eit fartøy. De avskårede metalldelene ble til trykkplater, og campingvognas 80-talls fargepalett er inspirasjonen til den klare fargebruken vi ser i de utstilte arbeidene.
Solveig Landa (f. 1960) har sin utdannelse fra Montana State University (BA) og University of Washington (MFA) i USA. Hun arbeider med grafikk og skulptur og er verksmester på Grafisk Verksted i Stavanger.
Lars Kjemphol – Grafitt på papir
Lars Kjemphol
Hemmelig tittel: Følg med videre for å finne ut hva det hele blir.
8. juli – 14. august
Lars Kjemphol er kjent for sine steds-spesifikke arbeider, der improvisasjon er det viktigste redskapet. Arbeidene hans blir til underveis i monteringsprosessen, og vokser med utgangspunkt i stedet de stilles ut. Hos Norske Grafikere viser Kjemphol tidligere grafiske arbeider, som inkluderer T-skjorter og skateboard i tillegg til klassiske papirformater, akkompagnert av et eklektisk utvalg nye arbeider i et forundringskammer av en utstilling der det grafiske mediet vris og vendes på.
Lars Kjemphol (f. 1980) har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo og har blant annet gjort seg bemerket som grunnlegger av kunstnerkollektiver og samarbeidprosjekter som Sisyfos minigolfklubb, Woodland Skateboards og Norsk Antikunstsenter.
Christian Messel – Item 052 (II). Stempel på papir, 56 x 76 cm
Nye medlemmer
Utsatt til 2022
Hver sommer har Norske Grafikere gleden over å stille ut verk fra våre nye medlemmer.
Alejandra Aguilar Caballero, Jane Hupe, Kamil Kak, Elin Kjøsnes, Ane Thon Knutsen, Christian Messel, Anders Sletvold Moe, Åsa Polfjärd, Sigvei Ringvold, Vibeke Luther O’Rourke, Enrique Guadarrama Solis og Hildegunn Solbø.
Sidsel Bonde – Wrapped in Patterns. Høyball med silketrykk
Sidsel Bonde
Ornamented engine-eggs from stomachs of machines
19. august – 25. september
I sitt kunstneriske virke interesserer Bonde seg for samspillet mellom materialer og former som er utviklet med funksjonelle og praktiske mål, i kontrast til dem utviklet i et estetisk og kulturelt øyemed. Spesifikt for denne utstillingen kommer dette til syne gjennom mønstre, ornamentering og materialer som er hentet fra landbruket og som opphøyes og fremstilles poetisk gjennom massive, silketrykkornamenterte rundballer satt opp mot skjøre gipsrelieffer av traktordekkmønstre.
Sidsel Bonde (f. 1992) er utdannet ved skolen for design ved Kunstakademiet i København og fra Kunstakademiet i Bergen. Hun har de siste årene hatt flere utstillinger i Norge og Danmark.
Tom Gundersen – Tronie 7. Linosnitt, 74 x 100 cm
Tom Gundersen
BRIGHT EYES SHINING IN THE NEURONAL FOREST
30. september – 6. november
Samme kveld som Tom Gundersens utstilling Farvel til portrettet åpner på galleri Kunstverket, innvies vi i et nytt kapittel i hans kunstnerskap med utstillingen BRIGHT EYES SHINING IN THE NEURONAL FOREST hos Norske Grafikere. Gjennom abstrakte nevronskoger og metodisk, grafisk håndarbeid tar Gundersen et steg vekk fra portrettets antroposentriske karakter og konsentrerer seg om mennesket i en større, evolusjonsbiologisk sammenheng. Utstillingen vektlegger vårt fellesskap med resten av dyreriket, et slektskap som tydelig kommer til uttrykk i evolusjonen av synsansen.
Tom Gundersen (f. 1951) har sin utdannelse fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Statens kunstakademi. Han ble i 2019 utnevnt som æresmedlem av Norske Grafikere
Cathrine Liberg – Do Not Keep Photos of the Dead V. Litografi, 63 x 90 cm
Cathrine Alice Liberg
The Ghosts We Chase We Never Catch
11. november – 18. desember
Gjennom en variert bruk av grafiske teknikker utforsker Cathrine Alice Liberg det klassiske familieportrettet ved å bearbeide og iscenesette hennes egen, norsk-singaporske families historie. Trykkene hennes tar utgangspunkt i tidsspesifikke, private bilder som likevel føles universelle, som fragmenter av en større global historie med tidløse, eksistensielle problemstillinger. De portretterte familiemedlemmene er for lengst døde, og for Liberg fungerer arbeidene som et kompromiss mellom fravær og tilstedeværelse, mellom glemsel og kunstnerens egne behov for å huske og bevare.
Cathrine Alice Liberg (f. 1988) har en MFA i Medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. I 2019 mottok hun KoMASK European Masters Printmaking
Award i Antwerpen, og Norske Grafikeres Fonds grafikkpris på Høstutstillingen.
Ragna Misvær Grønstad – Saltvannsblomst #7, Rachel Carson. Tresnitt, 112 x 141 cm
Ragna Misvær Grønstad
Et indre Sáiva
7. januar – 13. februar
Litteratur møter strek og tegning i Misvær Grønstads utstilte trykk, der vekster og vesener tilhørende et imaginært undervanns-univers fungerer som visuelle referanser til kunstnerens lesning av tenkere som Gilles Deleuze, Félix Guattari og Hannah Arendt. De monokrome, undersjøiske motivene refererer dessuten til kunstnerens samiske bakgrunn, der myter forteller om et indre hav som gir tilgang på kunnskap fra tidligere generasjoner. Denne forestillingen stemmer overens med Misvær Grønstads liv og kunstnerisk virke som i stor grad formes av bøkene og tankene til tidligere tiders forfattere.
Ragna Misvær Grønstad (f. 1984) har en MFA i Medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo og har de siste årene hatt utstillinger hos Kunsthall Trondheim, Bodø Kunstforening (2017) og Galleri Bodøgård (2020).
Mari Østby Kjøll
Endeløse tavler
18. februar – 23. mai
I Østby Kjølls grafiske kollasjer og treskjæringer utforskes samspillet mellom form, format og farge i både skulpturelle og todimensjonale teknikker. Det personlige og det intuitive setter premissene i hennes prosjekter, der karakterer og stemninger fra eget liv møter kunstnerens fascinasjon for den fysiske kraften som finnes i ulike materialer. Med historiefortelling i mente skaper Østby Kjøll fortellende tablåer der vi gjenkjenner motiver og mønstre fra virkelighet, fantasi, hverdag og eventyr i møte med tegn, abstraksjon og repetisjon.
Mari Østby Kjøll (f.1983) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og Escola Superior de Artes e Design i Portugal og Det Tverrfaglige Kunstinstitutt i Bærum. I tillegg til eget kunstnerskap er hun en del av kunstnergruppen Svartjord.
Solveig Landa – Å folde eit fartøy. Monotrykk, 120 x 180 cm
Solveig Landa
Å folde eit fartøy
28. mai – 3. juli
Dynamikk i de nære relasjoner og menneskets forhold til naturkreftene er tilbakevendende tematikker i Solveig Landas kunstnerskap. I utstillingen Å folde eit fartøy er det mor-datter-relasjonen, og mer spesifikt Landa og hennes datters felles opplevelse av å pusse opp en vaklevoren campingvogn fra 1980-tallet som står i sentrum: Symbolikken i å ødelegge noe for så å sette det sammen igjen ble til idéen om Å folde eit fartøy. De avskårede metalldelene ble til trykkplater, og campingvognas 80-talls fargepalett er inspirasjonen til den klare fargebruken vi ser i de utstilte arbeidene.
Solveig Landa (f. 1960) har sin utdannelse fra Montana State University (BA) og University of Washington (MFA) i USA. Hun arbeider med grafikk og skulptur og er verksmester på Grafisk Verksted i Stavanger.
Lars Kjemphol – Grafitt på papir
Lars Kjemphol
Hemmelig tittel: Følg med videre for å finne ut hva det hele blir.
8. juli – 14. august
Lars Kjemphol er kjent for sine steds-spesifikke arbeider, der improvisasjon er det viktigste redskapet. Arbeidene hans blir til underveis i monteringsprosessen, og vokser med utgangspunkt i stedet de stilles ut. Hos Norske Grafikere viser Kjemphol tidligere grafiske arbeider, som inkluderer T-skjorter og skateboard i tillegg til klassiske papirformater, akkompagnert av et eklektisk utvalg nye arbeider i et forundringskammer av en utstilling der det grafiske mediet vris og vendes på.
Lars Kjemphol (f. 1980) har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo og har blant annet gjort seg bemerket som grunnlegger av kunstnerkollektiver og samarbeidprosjekter som Sisyfos minigolfklubb, Woodland Skateboards og Norsk Antikunstsenter.
Christian Messel – Item 052 (II). Stempel på papir, 56 x 76 cm
Nye medlemmer
Utsatt til 2022
Hver sommer har Norske Grafikere gleden over å stille ut verk fra våre nye medlemmer.
Alejandra Aguilar Caballero, Jane Hupe, Kamil Kak, Elin Kjøsnes, Ane Thon Knutsen, Christian Messel, Anders Sletvold Moe, Åsa Polfjärd, Sigvei Ringvold, Vibeke Luther O’Rourke, Enrique Guadarrama Solis og Hildegunn Solbø.
Sidsel Bonde – Wrapped in Patterns. Høyball med silketrykk
Sidsel Bonde
Ornamented engine-eggs from stomachs of machines
19. august – 25. september
I sitt kunstneriske virke interesserer Bonde seg for samspillet mellom materialer og former som er utviklet med funksjonelle og praktiske mål, i kontrast til dem utviklet i et estetisk og kulturelt øyemed. Spesifikt for denne utstillingen kommer dette til syne gjennom mønstre, ornamentering og materialer som er hentet fra landbruket og som opphøyes og fremstilles poetisk gjennom massive, silketrykkornamenterte rundballer satt opp mot skjøre gipsrelieffer av traktordekkmønstre.
Sidsel Bonde (f. 1992) er utdannet ved skolen for design ved Kunstakademiet i København og fra Kunstakademiet i Bergen. Hun har de siste årene hatt flere utstillinger i Norge og Danmark.
Tom Gundersen – Tronie 7. Linosnitt, 74 x 100 cm
Tom Gundersen
BRIGHT EYES SHINING IN THE NEURONAL FOREST
30. september – 6. november
Samme kveld som Tom Gundersens utstilling Farvel til portrettet åpner på galleri Kunstverket, innvies vi i et nytt kapittel i hans kunstnerskap med utstillingen BRIGHT EYES SHINING IN THE NEURONAL FOREST hos Norske Grafikere. Gjennom abstrakte nevronskoger og metodisk, grafisk håndarbeid tar Gundersen et steg vekk fra portrettets antroposentriske karakter og konsentrerer seg om mennesket i en større, evolusjonsbiologisk sammenheng. Utstillingen vektlegger vårt fellesskap med resten av dyreriket, et slektskap som tydelig kommer til uttrykk i evolusjonen av synsansen.
Tom Gundersen (f. 1951) har sin utdannelse fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Statens kunstakademi. Han ble i 2019 utnevnt som æresmedlem av Norske Grafikere
Cathrine Liberg – Do Not Keep Photos of the Dead V. Litografi, 63 x 90 cm
Cathrine Alice Liberg
The Ghosts We Chase We Never Catch
11. november – 18. desember
Gjennom en variert bruk av grafiske teknikker utforsker Cathrine Alice Liberg det klassiske familieportrettet ved å bearbeide og iscenesette hennes egen, norsk-singaporske families historie. Trykkene hennes tar utgangspunkt i tidsspesifikke, private bilder som likevel føles universelle, som fragmenter av en større global historie med tidløse, eksistensielle problemstillinger. De portretterte familiemedlemmene er for lengst døde, og for Liberg fungerer arbeidene som et kompromiss mellom fravær og tilstedeværelse, mellom glemsel og kunstnerens egne behov for å huske og bevare.
Cathrine Alice Liberg (f. 1988) har en MFA i Medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. I 2019 mottok hun KoMASK European Masters Printmaking
Award i Antwerpen, og Norske Grafikeres Fonds grafikkpris på Høstutstillingen.