Født i 1950 i Greytown, Sør-Afrika. Utdannelse fra Kunstakademiet i Oslo, 1977; jusstudier ved Universitetet i Oslo, 1973; Rorkes Drift Art Centre Zululand, South Africa, 1968.

Ole Lislerud har hovedsakelig vært opptatt av kunst i det offentlige rom. Mange prosjekter er basert på grafiske trykketeknikker og digital teknologi bl.a. store fasadeprosjekter på glass, enten folietrykk eller silketrykk direkte på glass.

Gjennom 15 års arbeidsopphold i Kina ble interessen for kalligrafi stimulert, men istedenfor å fordype seg i Østens tegn og symboler har Lislerud bevisst valgt de norske bokstavene ÆØÅ. Som norsk kunstner oppvokst i Sør-Afrika representerer bokstavene for ham noe som er særpreget Norsk. Bokstavene er unike for det norske språk og knytter seg til kjernen av norsk kultur, språkstrid og identitet. I serien Cultural Reinvention – ÆØÅ series har Ole Lislerud jobbet videre med denne tematikken.

Lislerud har vært professor ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling for keramikk. Han har hatt en rekke separatutstillinger i Inn-og utland. Arbeidene hans er representert ved Museum of Contemporary Ceramics Shigarakim, Japan; Stadtmuseum Oldenburgm Tyskland; Everson Museum of Art Syracuse, USA; Vestlandske Kunstindustrimuseet blant flere andre.

Ole Lislerud har gjort en rekke store utsykninger, blant annet ved Tinghuset i Oslo, (1994); Ivar Aasen museet Ørsta (2000); Universitet i Oslo (2000); Iznik, Turkish Bath, Rjukan (2003); Huaxia Portal, Foshan China (2003); Ignis Monument, Skansekaia Ålesund (2005); Universitet i Bodø (2006); Teknologibygget ved NTNU (2017).

www.olelislerud.com

Viser alle 15 resultater