Detalj: Sidsel Bonde – ProSoil. Silketrykk på rundballeplast, 60 x 500 cm
Sidsel Bonde
Ornamented Engine Eggs from Stomachs of Machines
19. august – 25. september
Norske Grafikere har gleden av å presentere en serie nye arbeider av Sidsel Bonde, der ornamentale elementer fra jordbruksmaskineriet estetiseres og presenteres i gallerirommet med et utforskende blikk. I møte med silketrykkornamenterte rundballer, stiliserte relieffer av traktordekkspor og en halv kvadratmeter rugåker, introduseres vi for kontraster og harmoni i rommene mellom funksjon og estetikk, maskin og organisme.
I formgivningen av rundballenes silketrykk, har Bonde latt seg inspirere av tre typer jordbruksmaskiner: en melkemaskin, en gjødselspreder og en vanningsmaskin. Maskinenes form er blitt fritatt funksjonalitetens begrensninger og omdannet til tre repeterende mønstre trykket på hvit rundballeplastikk. Ornamentene blir et rom for å undersøke hvilke poetiske og estetiske potensialer som ligger i maskinenes funksjonelle form, som flettverk av slanger og tuber, symmetrier i muttere og maskindeler og væsker som løper inn og ut i intrikate systemer.
Hva gjelder relieffene, er de avstøpninger av de spor som fremkommer når en traktor kjører over fuktig jord. I den utstilte serien har Bonde valgt ut ni forskjellige traktordekk med forskjellige spormønstre, og deretter støpt avtrykkene deres i gips og en blanding av jord og lim. Serien blir fragmenter av maskinenes utilsiktede dekorative avtrykk i jordbrukslandskaper med fiskebensmønster, flettede linjer og striper på tvers og på langs.
I sin helhet tar utstillingen for seg ornamentet i et miljø hvor det er blitt fortrengt. Der jordbruksmaskiner og redskaper før modernismen var dekorert av tidens stilistiske svungne linjer og mønstre, som symboler på deres verdifulle funksjon, er disse redskaper nå ensfargede og til nød markert med fartsstriper og varemerker. Kan ornamentet tre inn igjen på en scene som nå er preget av et industrielt fokus på effektivitet og maskinell presisjon? Og kan det myke opp maskinens sjelløse og funksjonspregede materialitet ved å peke på menneske og kultur bak?
Sidsel Bonde Nielsen (f. 1992) har sin utdannelse fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og fra Kunstakademiet i Bergen. Hun har de siste årene hatt flere utstillinger i Norge og Danmark.