Aukan – Erichsen – Haugen
9. februar – 12. mars
Norske Grafikere har gleden av ønske velkommen til gruppeutstillingen Aukan – Erichsen – Haugen. Utstillingen viser arbeider av Torhild Aukan, Jan Hakon Erichsen og Bjørn Erik Haugen og er et spennende og eksperimentelt møte mellom tre forskjellige kunstnerskap. Deres arbeider omfatter fotografi, video og skulptur – alle med grafikken som bindeledd. Teknologi er et felles tema for kunstnerne, enten det gjelder eksperimenter med de uvanlige teknikkene cyanotypi og anaglyfe trykk, eller hvordan delingsteknologi og DIY-kultur kan benyttes sammen med grafikkmediet.
Torhild Aukan benytter seg av den gamle foto-grafiske teknikken cyanotypi i sine arbeider. Den ble først oppdaget av astronomen sir John Herschel i 1842 og senere benyttet av biologen Anna Atkins for å registrere og kontakt-overføre planter ved hjelp av salter og sollys. Teknikken er kjent for å gi intense blåtoner og Aukan bruker denne fargesignaturen sammen med en prosess der hun fysisk avdekker og tildekker bildene for å skape sitt bildespråk.
Bjørn Erik Haugen stiller ut en serie silketrykk som viser gamle fotografier av atombombesprengninger, billedbehandlet med en anaglyf teknikk. Denne teknikken gir en dybdevirkning i motivene hvis man ser på trykket med rød/grønne-briller. Historisk har anaglyfe bilder blitt brukt til flere formål, blant annet i action og superhelt-tegneserier, Comics, hvor dybdevirkningen bidrar til den visuelle dynamikken i eksplosjoner og slåsskamper. I tillegg ble anaglyfe bilder også brukt i spionflyfotoer under andre verdenskrig for å måle avstander og høyde på bygninger og mål. For Haugen ligger det derfor i de anaglyfe trykkene en påfallende kobling mellom underholdningsindustri og krigsindustri.
Jan Hakon Erichsen viser en serie skulpturer eller maskiner i form av hjemmelagde grafikkpresser. Disse maskinene er inspirert av hva en DIY (do it yourself) tankegang kan tilføre grafikken, som tradisjonelt sett er prisgitt store og dyre grafikkpresser. Pressene er satt sammen med spesifikasjoner funnet på nettet og dette forteller også noe om hvordan ny informasjonsteknologi har gjort for betingelsene for å lage slike presser enklere. I tillegg er en video som viser hvordan maskinene blir laget og brukt en integrert del av utstillingen.
Torhild Aukan er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim og NTNU. Hun har hatt separatutstillinger ved Neadalen Kunstforening, Trondheims Kunstmuseum og Trondhjems Kunstforening, i tillegg til mange gruppeutstillinger. Hun er blant annet innkjøpt av Norsk kulturråd, Trondheim Kommune og BIAB – China Nationalmuseum Beijing.
Jan Hakon Erichsen er utdannet ved Statens kunstakademi og Asker kunstskole. Hans siste solo/duo utstillinger har vært på Studio 17 i Stavanger, Oslo Utmark i Oslo og Nordnorsk Kunstsenter i Svolvær. Han har også stilt ut ved en rekke gruppeutstillinger.
Bjørn Erik Haugen er utdannet med master fra Kunstakademiet i Oslo og bachelor fra kunstakademiet i Trondheim. Han har blant annet stilt ut ved Samisk kunstsenter, Podium og No Place, i tillegg til å ha deltatt i flere gruppeutstillinger. Han er kjøpt inn av Vestfossen kunstlaboratorium.