Norske Grafikere har gleden av å ønske velkommen til utstillingen Frekvens (vol. 2) der Krausekollektivet i samarbeid med Jan Skomakerstuen presenterer en utstilling der 85 inviterte kunstnere viser over 1000 arbeider i grafikk, collage og tegning i et vinylcover-format.
Inspirert av platebutikker skaper kunstnerne i denne utstillingen en installasjon der publikum inviteres til å bla gjennom kunsten på samme måte som i en platebutikk. Dermed utfordres publikums rolle ved å redusere distansen mellom kunstverk og betrakter. Digitale plattformer og algoritmer filtrerer nå i stor grad hva publikum blir eksponert for, og med denne utstillingen ønsker Krausekollektivet å gjøre verkene tilgjengelig for betrakteren.
I 1938 ansatte Colombia Records Alex Steinweiss som sin første art director, og han er ansett som oppfinneren av konseptet albumcover-kunst. Med dette ble et visuelt språk som representerte musikken på en ny måte skapt, og coverdesign ble en viktig del av musikkbransjen. Det ble også et effektivt markedsføringsverktøy for kunstnere og designere til å nå ut til et stort publikum.
Krausekollektivets mål med denne utstillingen er å fremme grafikken som gjennom kunsthistorien har hatt en noe lavere status enn f.eks. maleriet. I utstillingen får vi se et stort spekter arbeider i hovedsaklig grafikk-mediet av etablerte og nyutdannede kunstnere der det fysiske møtet mellom betrakter og verk spiller en viktig rolle.
Krausekollektivet består av Marius Charles Johnsen (f. 1990), Thomas Iversen (f. 1985), Eirik Mikkelborg (f. 1991) og Franco Cortez (f. 1984). De arbeider med fokus på trykkeprosessens verdier, og utfordrer måten grafiske trykk blir betraktet i samtiden. Kollektivet ble opprettet i desember 2014 og medlemmene er både studenter og tidligere studenter i materialbasert kunst med grafikk som hovedmedium ved Kunsthøgskolen i Oslo. Tidligere utstillinger omfatter ‘Kan jeg få lov til å bli en sommerfugl?’, Galleri Seilduken, Oslo; ‘Tresnitt i prosess’ i utstillingen ‘Avtrykk – tresnitt fra fem århundre’, Nasjonalmuseet, Oslo og ‘Frekvens’, Podium, Oslo.
Jan Skomakerstuen (f. 1966) er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo. En viktig del av hans kunstnerskap består i samarbeidsprosjekter med andre kunstnere og kunstnergrupper, og han er for tiden aktiv i Sisyfos Minigolfklubb og Collaborism i tillegg til å delta i Krausekollektivet sin utstillingsvirksomhet.