Herleik Kristiansen | I Herleiks grafiske verden

6. januar – 12. februar
Som tenåring flyttet Kristiansen til Trastad gård – en institusjon for psykisk utviklingshemmede. Sigvor Riksheim, en av Kristiansens lærere, så hans kreative talent og tilrettela for videre kunstneriske utvikling. Fra diagnosen «ikke opplæringsdyktig» på tidlig 60-tall ble dette starten på en solid kunstnerkarriere. Kristiansen begynte tidlig å jobbe med linosnitt og uten skisser eller opptegninger på platene skar han ut de kraftfulle linosnittene som har gitt ham stor kunstnerisk anerkjennelse.

Cathrine Alice Liberg | The Ghosts We Chase We Never Catch

11. november – 18. desember
Ulike kulturelle oppfatninger rundt fotografi og død har påvirket Libergs kunstnerskap. Hennes kinesiske bestemor klippet sin avdøde mann ut av bryllupsbildet, med påstanden om at det skapte dårlig feng shui og ulykke å ha bilder av de døde. Den norske familien derimot, fylte trappeoppgangene sine fra gulv til tak med fotografier av sine forfedre. Liberg stiller seg spørsmålet om hvordan deres trappeoppganger hadde sett ut om alle måtte klippes ut?

Avgangsutstilling 2021

BA og MA-studenter fra Grafikk og Tegning ved KHiO og UiB

I 2020 hadde Norske Grafikere for første gang gleden av å vise en digital versjon av avgangsutstillingen til Bachelor- og Masterstudentene på fagområdet Grafikk og Tegning ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Dette året fortsetter vi tradisjonen, og er stolte over å kunne presentere en gruppe spennende tilskudd til en ny generasjon grafikere, i år både fra KHiO og Fakultetet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen.

Lars Kjemphol – Gode intensjoner

8. juli – 14. august 2021
Det improviserte står høyt i Lars Kjemphols kunstnerskap, det er tilfelle også for utstillingen “Gode intensjoner” hos Norske Grafikere. Interaksjon med publikum og spontane innfall setter premissene i en variert og eklektisk utstilling med både grafiske trykk og større, stedsspesifikke arbeider.

Mari Østby Kjøll – Endeløse tavler

18. februar – 23. mai

Måten Østby Kjøll ser på materialenes fysiske kraft og potensiale vitner om kunstnerisk åpenhet og forkjærlighet for det håndverksmessige. Når Østby Kjøll skjærer inn linjer og mønstre i treplatene sine, så er det ofte på deler av bygningsmateriell eller mdf-plater hun tilfeldigvis har kommet over. Trykkeprosessen utføres for hånd og de rå treplatene konfronteres med delikat, kinesisk papir. De ulike materialene fortsetter å sameksistere i utstillingsrommet og påvirker hverandre gjensidig.

Marianne Heske – La poupée aux pensées trop dangereuses/ Dukken med for farlige tanker

19. november – 19. desember

Norske Grafikere hadde gleden av å presentere et utvalg grafiske trykk fra 1970-tallet av Marianne Heske. Det velkjente dukkehodet til Heske hadde hovedrollen i de utstilte trykkene. Dukkehodet er satt i scene på en måte som viser til universelle og tidløse problematikker knyttet til identitet, individualitet og vår plass i samfunnet.