Nothing Dikter: Zhou Yunpeng, Litografi. Kunstner: Kong Guoqiao, Etsning

River on Paper
– en dialog mellom dikt og grafikk
5. februar – 1. mars 2015

Velkommen til utstillingsåpning torsdag 5. februar kl. 18.00. Utstillingen åpnes av professor Helge Rønning.
Chargé d’affaires Ma Qiang, fra den kinesiske ambassaden, vil være tilstede på åpningen.
To representanter fra prosjektet vil også være tilstede på åpningen: billedkunstneren Zeng Qianzhi og dikteren Chun Shu.

Utstillingen River on Paper er et samarbeidsprosjekt mellom kinesiske diktere og billedkunstnere, der ti billedkunstnere har tolket hvert sitt dikt i ulike grafiske teknikker. Det som skiller grafikk fra andre kunstuttrykk er grunnprinsippet om mangfoldiggjøring og informasjonsformidling. Diktene er skrevet av tre generasjoner poeter, som illustrerer hvordan ytringsfriheten har endret seg i Kina de siste tiårene.

River on Paper er en revitalisering av den kinesiske kunsttradisjonen der billedkunst og poesi var nært beslektet. Papir, trykketeknikk og kunstgrafikk har lange tradisjoner i Kina. Utstillingen fremstår som en flytende dialog mellom kunst, poesi og kalligrafi. Bildene er utført som tresnitt, litografier og silketrykk, og de håndskrevne diktene er reprodusert som litografier og silketrykk.

Prosjektet er kuratert av den norsk-kinesiske kunstneren Zeng Qianzhi, som bor og arbeider i Norge, Zhou Jirong, professor ved Central Academy of Fine Arts og Yang Feng professor ved kunstakademiet i Xi’an i Kina. De deltar også på utstillingen med hvert sitt bilde. Utstillingsprosjektet ble påbegynt i 2010, og i 2013 ble River on Paper vist for første gang ved Red Gate Gallery i Beijing.

Det blir ofte sagt at kinesisk poesi og maleri har samme opprinnelse. I det siste har det vært mange eksempler på dikt som er inspirert av malerier eller malerier som er basert på dikt. Over tid har poesi og maleri utviklet et forhold der de inspirerer og reflekterer hverandre, sier kuratorene.

De ti poetene representerer ulike strømninger innen moderne kinesisk poesi.
Chun Shu (f. 1983) er en forfatter født i Beijing. Hun sluttet på videregående i år 2000 og begynte å skrive. Hun er fascinert av undergrunnsrock og punkestetikk. I en alder av 20 år var Chun Shu den første kinesiske forfatteren som kunne posere på forsiden av Time Magazine, etter å ha utgitt den kontroversielle romanen Beijing Doll. Boken ble en stor «hit» i 2005 på bokmessen i Frankfurt, og er oversatt til mer enn 20 språk.
Bei Dao (f. 1949) og Yang Lian (f. 1955) er de fremste representantene for Misty Poets eller Tåkedikterne, en bevegelse dannet mot slutten av 1970-tallet, som en reaksjon mot kulturrevolusjonen. Shen Haobo (f. 1976) er blant de ledende representantene fra Lower Body Poets; en post-maoistisk retning med fokus på sosiale vilkår.
Zhai Yongming (f. 1955) er en av Kinas mest anerkjente kvinnelige poeter, som gjerne beskjeftiger seg med mørke psykologiske tilstander.

De medvirkende kunstnerne er: Guang Jun (f. 1938), Zeng Qianzhi (f. 1957), Yang Feng (f. 1960), Zhou Jirong (f. 1962), Wang Jiazeng (f. 1963), Liu Chunjie (f. 1965), Kong Guoqiao (f. 1968) Kang Jianfei (f. 1973), Kou Jianghui (f. 1974) og Shang Changrong (f. 1983). Kunstnerne representerer også ulike generasjoner av kinesiske grafikere, og flere av dem underviser ved kunstinstitusjoner i Kina.