Vilde Salhus Røed. Fra serien After The Masters (2014). Eik, silketrykkduk og malingsrester. 200 x 150 cm

Vilde Salhus Røed

After The Masters

2. juni – 26. juni 2016

Velkommen til utstillingsåpning torsdag 2. juni kl. 18.00. I anledning åpningen blir det en kunstnersamtale mellom Vilde Salhus Røed og Tomas Bjerke Holen.

Norske Grafikere har gleden av presentere utstillingen After The Masters av Vilde Salhus Røed. I utstillingen viser Salhus Røed fargesterke silketrykk og silketrykkrammer der ideen om etterligning er snudd på hodet, og der maling og trykkeprosess utgjør bildene.

I utstillingen presenterer Salhus Røed serien After The Masters, bestående av silketrykkrammer, og After The Masters (wet-on-wet series), en serie silketrykk. Silketrykkrammene er rekonstruerte rammer slik de kan ha sett ut etter at andre kunstnere har trykket med dem. Metoden som er brukt er å stryke på lag med maling i rammene for så å trykke uten motiv i duken og uten å skylle ut malingen mellom hvert trykk. På denne måten sitter sporene etter silketrykkprosessen igjen, men uten referanser til verken kunstner eller kunstverk de etterligner. After The Masters er derfor rekonstruksjoner av silketrykkrammer slik Salhus Røed mener de kunne ha sett ut.

De akvarellignende silketrykkene i After The Masters (wet-on-wet series) spiller på hvordan Salhus Røed som barn lærte å male med flytende maling på våte ark. Oppgaven var ofte å etterligne kjente kunstneres figurative malerier, men hun fikk dem aldri til å ligne spesielt mye på originalene. Som i After The Masters har Salhus Røed trykket uten motiv i duken, og på den måten latt sporene av prosessen være det som skaper bildene.

Selv om både silketrykkrammene og vått-på-vått-trykkene ser abstrakte ut, er de uttrykk for prosessen det har vært å lage dem. Fokus på prosess og materialitet har vært utgangspunkt for flere av Salhus Røeds tidligere fotografiske prosjekter, og i After The Masters har hun overført dette til silketrykk. Salhus Røed arbeider også ofte med fotografiske problemstillinger, hvor arkiv og gjenbruk av materiale har vært sentralt. I denne utstillingen går hun ett skritt lenger – verkene er rekonstruksjoner av rammer og trykk som om hun hadde funnet dem.

Vilde Salhus Røed (f.1981) bor og arbeider i Bergen. Hun er utdannet med master i kunst fra Kunst- og Designhøgskolen i Bergen, samt filosofistudier ved universitetene i Bergen og Oslo. De siste årene har hun blant annet stilt ut ved Lillehammer Kunstmuseum, Galerie Jette Rudolph (Berlin), Trykkeriet (Bergen) og Fotogalleriet (Oslo). Hun er også medlem av Flaggfabrikken – Senter for fotografi og samtidskunst i Bergen.

Utstillingen er støttet av Bergen kommune.