Tildelinger fra Norske Grafikeres Fond – stipend vår 2025
Norske Grafikeres Fond (NGF) eksisterer på grunnlag av Loven om Bibliotekvederlag (fra 1987) og mottar hvert år midler fra staten som skal anvendes til beste for grafikkfaget og ny skapende virksomhet. (se §2 i fondets vedtekter)
Styret i NGF består av 3 grafikere og velges på årsmøtet i Norske Grafikere. Hvert år velges et nytt medlem som sitter i 3 år. I år besto juryen av Torgrim Wahl Sund, Hanna Halsebakke og Jessica Williams.
Styret deler ut stipend og prosjektmidler etter innkomne søknader. Midlene deles ut uavhengig av foreningstilknytning, men prosjektstøtte gis til kunstnere som arbeider med grafiske uttrykk. Prioritet vil bli gitt til prosjekter som kan bidra til å styrke det faglige samarbeidet mellom grafikere eller på andre måter stimulere det grafiske miljøet.
Våren 2025 delte fondet ut 5 stipender og 1 hovedstipend.
Årets stipendmottagere er:
Scott O’Rourke
Scott O’Rourke (f. 1973, GB) er en britisk billedkunstner bosatt i Oslo. Han har sin utdannelse fra the Royal College of Art i London og The University of Wolverhampton. O’Rourkes kunstpraksis utforsker visuelle strukturer og metaforer omkring vårt forhold til landskap, samt hvordan samtidens konsumkultur relaterer seg til natur og materialitet. Han har hatt flere separatutstillinger og har vunnet flere priser. Nylig deltok han i the Nordic Contemporary Print Triennial. O’Rourke arbeider som verksmester for dyptrykk og høytrykk ved KHiO.
Scott O’Rourke er mottaker av årets hovedstipend.
Kjersti Lande
Kjersti Lande (f. 1982) bor og arbeider i Flesberg, Numedal. Som kunstner jobber hun intuitivt, med interesse for mikrohistorier. Disse kan være med på å synliggjøre mindre opplagte forbindelser mellom samtid og fortid. Lande benytter gjerne en kombinasjon av håndverk og enklere teknologiske innretninger for å realisere arbeidene sine.
Hun arbeider for tiden med et prosjekt knyttet til rødlistede og svartelistede arter i Numedalsområdet.
Tom Gundersen
Tom Gundersen (f. 1951, Skien) er utdannet ved Statens Kunstakademi, Oslo 1983-87, og Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1969-73.
Etter at han begynte på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i 1969 fikk han raskt sansen for portretter. Gjennom ti år som portrettegner for ukebladet «NÅ» og en periode som rettstegner, fikk han styrket interessen og ferdighetene på området.
Som grafiker arbeider han med en trykkepraksis som kan minne om palimpsesten. Gjennom årene har han utarbeidet et arkiv på 100-150 trykkplater med referanser til kunsthistorien. Disse bruker han ofte som underplater som trykkes i mer eller mindre transparente sjikt under sine egne portretter.
Beatrice Guttormsen
Beatrice Guttormsen (f.1973) har en master i Medium og materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo.
«Mitt kunstnerskap er basert i grafikk både konseptuelt og visuelt. Jeg er interessert i de fysiske sporene som mine handlinger og tilstedeværelse skaper, og bruker dette som utgangspunkt for mitt kunstnerskap. Til dette er tresnitt en viktig metode der sporene synliggjøres. Selve handlingen ”å skjære ut” blir som å lage arr i treplaten; for at motivet skal komme fram må jeg ta bort noe. Det ikke tilstedeværende blir motivet. Jeg bruker hovedsakelig personlig materiale, som egne tekster, dagbøker og fotografi som utgangspunkt for tresnittene. På denne måten arbeider jeg med minnet, med hva som trigger ditt og mitt minne.»
Astrid McGarrighan
Astrid McGarrighan (f. 1951, Bergen) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen med fordypning i grafikk og har storfag i kunst og håndverk ved Høgskolen i Bergen.
Astrid McGarrighan er en grafiker som arbeider innenfor den gamle håndverkstradisjonen, med tidkrevende teknikker som etsning og akvatint. Hun betrakter grafikken som et samspill mellom kunst og håndverk, og benytter akvatintetsning for å oppnå valører som skaper et sterkt spenn mellom sort- og hvitkontraster. Denne disiplinerte arbeidsprosessen gir også overraskelser og uante muligheter.
Geetanjali Prasad
Geetanjali Prasad (f. 1994, India) har sin utdanning innen grafikk og tegning fra Santiniketan i India og fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hennes kunstneriske praksis er ofte en kombinasjon av grafikk, multimedia og installasjoner. Prasad er spesielt interessert i å utforske tradisjonell grafikks begrensninger ved å eksperimentere med ulike medier og materialer. Arbeidet hennes er drevet av en fascinasjon for å studere og lære av oversette historier og karakterer i hverdage.