Utstillingsprogram for 2022

Stein Are Kjærås Dahl. Håp, silketrykk/monotypi og fargeblyant på papir, 70 x 100 cm, 2020

Stein Are Kjærås Dahl
Slik det faller, ligger det

19. mai – 2. juli

2. juli: Velkommen til finissage – elvevandring og omvisning i utstillingen. Mer informasjon her

Norske Grafikere ønsker velkommen til Stein Are Kjærås Dahls utstilling Slik det faller, ligger det. I dette utstillingsprosjektet er Alnaelva, Oslos lengste og frodigste elveløp, ikke bare midtpunkt for prosjektet, men også en allegori for naturen som sådan. Utstillingen omfatter en stor serie silketrykk utført som monotypi, tegning, funnet erodert materiale, filtmaleri og pastellmalerier laget ved å presse fettstifter gjennom en silketrykkduk. Motivene stammer hovedsakelig fra området langs Alna, men er også inspirert av Cappelens symbolleksikon og andre botaniske og biologiske illustrasjoner. Vi møter dyr og vekster med historisk symbolverdi og en stor del av Alnaelvas artsmangfold i fargerike komposisjoner preget av motsetninger: stramt mot oppløst, hurtig mot møysommelig, naiv ekspresjonisme mot leksikalske illustrasjoner.

Det er med et sterkt personlig engasjement og tilknytning til Alnaelva som nærområde at Dahl har arbeidet med dette prosjektet de siste ti årene. Verkene baserer seg i stor grad på hans egen tilstedeværelse i naturen, og han anser timene ved elvebredden som like viktige som de i atelieret. Bekymring for globalt natur- og artsmangfold er et underliggende tema som titter frem i utstillingen. Men Dahls prosjekt bærer først og fremst preg av en uhøytidelig fremgangsmåte og tanker rundt kunst som et sted der en kan gå inn i grunnleggende eksistensielle problemstillinger. Kanskje er det først i møtet med det uhøytidelige at det å ta noe på alvor egentlig inntreffer?

Dahl har en ekspressiv tilnærmi­ng til produksjonen av verkene sine og styres i stor grad av innfall. Han bruker egendefinerte begrensninger i et forsøk på å utfordre seg selv og skaper situasjoner der uventede ting kan oppstå, som tvungen improvisasjon for å skyve arbeidet i nye uventede retninger. Sønnen Einar på fire og et halvt år har vært et viktig reisefølge på turene langs Alnavassdraget. Han bidrar også i utstillingen med mange tanker fra turene deres samt det egenproduserte kunstverket Pappa, det er den stranda hvor vi spiser mat sammen med Hilma. Dette sammenfaller også med Dahls tanker om at kunsten rommer et naivistisk handlingsrom med stort potensiale.

Utstillingen er en hyllest til en liten bit vill natur midt i Oslos industrielle sentrum, formgitt med et lekent visuelt språk, i en undersøkelse av stedets aktualitet og funksjon.

Stein Are Kjærås Dahl (f. 1980) har Master i medium- og materialbasert kunst og Bachelor i visuell kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo og er i tillegg til utstillingen hos Norske Grafikere aktuell med separatutstilling på Galleri Ask i Åsgårdstrand i 2022 og er innkjøpt av bl.a. Kunstmuseet Nord-Trøndelag, Kragerø kommune, Norsk Hydro og Høyanger kommune.

I forbindelse med utstillingen har Stein Are Kjærås Dahl laget katalogen Enkyklios – kunstnerens eget encyklopedi tilknyttet prosjektet, med forord av skogbiolog Trude Myhre og en tekst skrevet av kunstneren selv.

Katalogen kan lastes ned her:

Mathilde Borsholt. Skygger og bløde ting. Nærbilde av Januar-veggteppet. Linoleumstrykk på tekstil, farging av tekstiler, sying, ca. 100 x 100 cm

Digital avgangsutstilling 2022

21. juni

Velkommen til sommerens digitale avgangsutstilling! For tredje året på rad har vi gleden av å gjenta suksessen, i år med verk av 15 nyutdannede Bachelor- og Masterstudenter fra både KhiO og UiB, KMD. I de ulike kunstnerskapene finner vi en overvekt av grafikkrelaterte arbeider, men vi ser også andre teknikker som tegning, maleri, skulptur, video, lyd, tekstil og installasjon.

Finn den digitale avgangsutstillingen her!

Kamil Kak.Overproduction 1, silketrykk/litografi, 77 x 111

Nye medlemmer

14. juli – 13. august

Norske Grafikere har gleden av å vise verk fra våre nye medlemmer. Årets utstilling presenterer medlemmene som ble tatt opp både i 2020 og 2021:

Anna Björkman, Alejandra Aguilar Caballero, Elisa Halvorsen Castillo, Anne Mari Graver, Hans Kristian Borchgrevink Hansen, Linn Horntvedt, Jane Hupe, Kamil Kak, Elin Kjøsnes, Ane Thon Knutsen, Kari Kolltveit, August Rosenlund Kvam, Andreas Lian, Kjellaug Hatlen Lunde,  Christian Messel, Anders Sletvold Moe, Debnagona Paul, Linde Pieper, Åsa Polfjärd, Erika Reed, Arne Revheim, Sigvei Ringvold, Vibeke Luther O’Rourke, Enrique Guadarrama Solis,
Hildegunn Solbø, Maria Sundby, Espen Tversland

Enrique Gudarrama Solis. The Machine. Bøk og metal, variable mål, ca. 180 x 80 x 80, 2021. Foto: Øystein Thorvaldsen

Enrique Guadarrama Solis
Welcome to the Machine

18. august – 24. september

Med et eksperimentelt og utforskende blikk lager Solis skulpturer, performance og installasjoner hvor grafikkmediet og grafikkens særegenheter og muligheter, blant annet reproduksjon og produksjon av serier, står sentralt. Grafikkpressen i tre – The Machine – som han selv har designet og bygget, samt de tilhørende rullene er sentrale elementer i utstillingen. Trerullene og pressen blir levende skulpturer som aktiveres gjennom bruk. Selve trykkeprosessen, som normalt er fraværende og usynlig, blir løftet frem i lyset gjennom performancer i installasjonen. 

Enrique Guadarrama Solis (f. 1989) har en BA fra Universidad Nacional Autónoma de México og en MA i medium- og materialbasert kunst fra KHiO. Han bor og jobber i Oslo.

Petter Buhagen. Withdrawal. Håndtegnet blåkopi på papir, 41,7 x 29,7 cm, 2020

Petter Buhagen
A Distributed Sadness

29. september – 5. november

Hva skjer når menneskelig natur, feilbarhet og sårbarhet møter ny teknologi? I utstillingen hos Norske Grafikere visualiserer Buhagen dette spørsmålet gjennom taktile tolkninger av systemfeil og upresise oversettelser. De utstilte arbeidene blir til gjennom alternativ bruk av digitale verktøy, slik at spor av den teknologiske prosessens rammeverk blir en viktig del av innholdet i de fysiske verkene. Buhagen viser visuelt poetiske arbeider der ødelagte, eller estetisk forstyrrende, elementer blir en invitasjon til å se nærmere på hvordan vi mennesker formes av verktøyene og systemene vi skaper.

Petter Buhagen (f 1983) har en MA i kunst fra Kunstakademiet i Oslo, og en BA i kunst fra The Arts Institute at Bournemouth. Han har flere separat- og duoutstillinger bak seg, blant annet duoutstilling med Ingri Haraldsen hos Norske Grafikere i 2015. Han skal delta på åpningsutstillingen ved det nye Nasjonalmuseet i 2022.

Ingeborg Kvame. Detalj fra Lys l – Vl Monotypi på japanpapir i 3 lag

Ingeborg Kvame
Mellom innpust og utpust

10. november – 17. desember

Kvame er opptatt av liminalitet – terskelen mellom to tilstander, og den tvetydigheten eller desorienteringen som kan forekommer i dette mellomrommet. Liminale faser kan være pubertet, skilsmisse, traumer, fødsel og død; tilstander og opplevelser som ofte fører med seg eksistensielle spørsmål. I utstillingen kommer dette til uttrykk gjennom fargegraderinger på tynt, transparent papir. Arkene monteres over hverandre og når de ulike lagene møtes smelter fargene sammen og øyet oppfatter nye farger og dybder – blikket ledes inn og ut til et sted mellom lagene.

Ingeborg Kvame (f. 1978) har en BA i Fine art fra Grays School of Art, Robert Gordon University I Aberdeen. Hun har hatt flere separatutstillinger, blant annet ved Tegnerforbundet, Skaus / Rogaland kunstsenter og Haugesund Billedgalleri i tillegg til flere gruppeutstillinger.

Utstillinger tidligere i år

Liv Dysthe Sønderland | Going Grey

31.03 – 12.05.22

Med utstillingen “Going Grey”, som tar for seg den norske assimileringspolitkken rettet mot taterne, ønsker kunstneren å vise styrken, egenarten og individualiteten i mennesket, parallelt med den fatale og overskridende politikken som hadde som mål å viske ut nettopp dette.

David A. Rios | That Present Absence

17.02 – 26.03.22

Med utstillingen «That Present Absence» forsøker David A. Rios å definere et fravær ut fra tilstedeværelsene som rammer det inn. Slik det svarte hullet Melkeveien kretser rundt ikke kan observeres annet enn gjennom stjernene det fortærer er de utstilte verkene eksperimenter i å kartlegge en ikke-eksistens.

Herleik Kristiansen | I Herleiks grafiske verden

6. januar – 12. februar
Som tenåring flyttet Kristiansen til Trastad gård – en institusjon for psykisk utviklingshemmede. Sigvor Riksheim, en av Kristiansens lærere, så hans kreative talent og tilrettela for videre kunstneriske utvikling. Fra diagnosen «ikke opplæringsdyktig» på tidlig 60-tall ble dette starten på en solid kunstnerkarriere. Kristiansen begynte tidlig å jobbe med linosnitt og uten skisser eller opptegninger på platene skar han ut de kraftfulle linosnittene som har gitt ham stor kunstnerisk anerkjennelse.