Utstillingsprogram for 2023

trykk i sanntid 03: KABONLAGRING
Daniel Persson, Hilde Rosenberg Bamarni, Kjellaug Hatlen Lunde og Solveig Landa

5. januar – 11. februar

Norske Grafikere har gleden av å ønske velkommen til utstillingen trykk i sanntid 03: KARBONLAGRING.

Trykk i sanntid er et femårig prosjekt, initiert i 2019 av kunstnerne Åse Anda, Kjellaug Hatlen Lunde og Rita Marhaug. Fra oppstarten og i de påfølgende årene inviteres kunstnere og grafikkverksteder til å delta inn i prosjektet, alle med ett felles tema: karbon.

Karbonavtrykk, karbonfangst og karbonlagring er kjente begreper og problemstillinger som berører oss alle, også kunstnere og deres kunstneriske praksis. Karbon nevnes oftest i sammenheng med miljøutfordringene som er en del av dagens virkelighet. Men bildet er mer nyansert, i tillegg til å være en trussel i klimasammenheng er karbon et helt essensielt element i alle kjente livsformer. Det er en uunnværlig byggesten i alt liv på jorden, det inngår i fotosyntesen som omdanner CO2 til oksygen så vi får puste og i maten vi spiser for å leve.

Prosjektet trykk i sanntid kom i stand med et ønske om å skape kontakt mellom grafikkverksteder og kunstnere langs kysten vår, fra Stavanger i sør til Snefjord i nord. For kunstnere som har sitt virke i de sårbare kystområdene ble miljø- og klimaproblematikken en naturlig tematikk i gruppens kunstneriske prosjekt. Karbon, i alle sine former, fra kull, grafitt, diamant og sot, ble omdreiningspunkt for prosjektet som har hatt som mål å gi poetiske uttrykk for karbonets uransakelige veier.

De siste årene har kunstnere møttes på årets lyseste dag for å jobbe med dette felles prosjektet. I 2021 samlet prosjektet 22 kunstnere fordelt på byene Stavanger, Bergen, Ålesund, Trondheim, Lofoten og Tromsø. Temaet var karbonlagring og målet var å skape en felles bokrull. Sammen med boken KARBONAVTRYKK fra 2020 og porteføljeboksen KARBONFANGST fra 2022 er bokrullen KARBONLAGRING fundamentet for utstillingen som åpner hos Norske Grafikere 5. januar. I tillegg er kunstnerne Daniel Persson, Hilde Rosenberg Bamarni, Kjellaug Hatlen Lunde og Solveig Landa spesielt invitert til å skape nye verk i anledning utstillingen.

trykk i sanntid 03: KABONLAGRING
Daniel Persson, Hilde Rosenberg Bamarni, Kjellaug Hatlen Lunde og Solveig Landa

5. januar – 11. februar

Norske Grafikere har gleden av å ønske velkommen til utstillingen trykk i sanntid 03: KARBONLAGRING.

Trykk i sanntid er et femårig prosjekt, initiert i 2019 av kunstnerne Åse Anda, Kjellaug Hatlen Lunde og Rita Marhaug. Fra oppstarten og i de påfølgende årene inviteres kunstnere og grafikkverksteder til å delta inn i prosjektet, alle med ett felles tema: karbon.

Karbonavtrykk, karbonfangst og karbonlagring er kjente begreper og problemstillinger som berører oss alle, også kunstnere og deres kunstneriske praksis. Karbon nevnes oftest i sammenheng med miljøutfordringene som er en del av dagens virkelighet. Men bildet er mer nyansert, i tillegg til å være en trussel i klimasammenheng er karbon et helt essensielt element i alle kjente livsformer. Det er en uunnværlig byggesten i alt liv på jorden, det inngår i fotosyntesen som omdanner CO2 til oksygen så vi får puste og i maten vi spiser for å leve.

Prosjektet trykk i sanntid kom i stand med et ønske om å skape kontakt mellom grafikkverksteder og kunstnere langs kysten vår, fra Stavanger i sør til Snefjord i nord. For kunstnere som har sitt virke i de sårbare kystområdene ble miljø- og klimaproblematikken en naturlig tematikk i gruppens kunstneriske prosjekt. Karbon, i alle sine former, fra kull, grafitt, diamant og sot, ble omdreiningspunkt for prosjektet som har hatt som mål å gi poetiske uttrykk for karbonets uransakelige veier.

De siste årene har kunstnere møttes på årets lyseste dag for å jobbe med dette felles prosjektet. I 2021 samlet prosjektet 22 kunstnere fordelt på byene Stavanger, Bergen, Ålesund, Trondheim, Lofoten og Tromsø. Temaet var karbonlagring og målet var å skape en felles bokrull. Sammen med boken KARBONAVTRYKK fra 2020 og porteføljeboksen KARBONFANGST fra 2022 er bokrullen KARBONLAGRING fundamentet for utstillingen som åpner hos Norske Grafikere 5. januar. I tillegg er kunstnerne Daniel Persson, Hilde Rosenberg Bamarni, Kjellaug Hatlen Lunde og Solveig Landa spesielt invitert til å skape nye verk i anledning utstillingen.

Hedvig Thorkildsen. Dracunculus, Tresnitt, 155 x 110 cm

Grunnmasse
Hedvig Thorkildsen

16. februar – 25. mars

Flate, form, rom og materialitet ligger til grunn for Hedvig Thorkildsens grafiske undersøkelser. Hun lar gjenbrukbare materialer – funnet og donerte – sette premisset for den kunstneriske prosessen og fokuserer spesielt på materialenes verdi, funksjon, fleksibilitet og begrensing. Arbeidsprosessen er preget av refleksjoner knyttet til endringer og økologi, men i det ferdige, visuelle uttrykket etterstreber Thorkildsen et resultat som åpner for betrakternes egne assosiasjoner.  Hennes arbeider oppstår ofte ut ifra utforskende prosesser med ulike materialers praktiske, visuelle og assosiative funksjoner.

Hedvig Thorkildsen (f.1982, NO) har en MA i kunst fra Kunstakademiet i Bergen (2013) og en BA i spesialisert Kunst grafikk fra KHiB. Hun har flere separatutstillinger og gruppeutstillinger bak seg både nasjonalt og internasjonalt. Utover eget kunstnerisk virke er Thorkildsen ansatt ved Trykkeriet senter for Samtidsgrafikk.

Sandra Blichert. Papir.

Likør
Sandra Blichert

13. april – 20. mai

I Likør interesserer Sandra Blichert seg for oppløsningen av det som en gang var, det være seg idéer, materialer eller prosesser. Hun lar gamle prosjekter stivne, størkne og koagulere frem til det er modent for å hentes frem igjen. Da smeltes det sammen til noe helt nytt, som en klissete symfoni av gamle minner og arbeider, og trykkes blant annet på håndlaget papir laget av tidligere søknader, kvitteringer og diverse skriv. Hos Blichert finnes nemlig en sterk bevissthet om viktigheten av prosess: Alt kan bearbeides igjen og igjen, et verk er aldri ferdig prosessert. Smaken er som likør, den forandrer seg over tid.

Sandra Blichert (1984, DK/NO) har en BA fra Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam og Kuvataideakatemia, Helsinki, i tillegg til en MFA fra Kunstakademiet i Bergen. Hun jobber prosjektbasert på tvers av medier og har senest stilt ut på Rogaland Kunstsenter, USF og Danske Grafikeres Hus i København.

Tanken 0.2
Torgrim Wahl Sund

25. mai – 1. juli

Tanken 0.2 lar Torgrim Wahl Sund forestillinger om forgjengelighet, glemsel og minne stå i sentrum. Med utgangspunkt i at vår virkelighetsoppfatning baseres på minner – både egne og kollektive – utvikler han metoder for å omforme elementer fra fortiden, og på den måten gi ny mening til nåtiden. Han skyver arbeidene gjennom ulike prosesser, jager uttrykket mellom forvandlinger, bryter bildene ned og bruker restene til å bygge opp noe nytt. Materialer kolliderer, oppløses, utforskes og omformes. Ny helhet oppstår, og ny betydning kan tre frem.

Torgrim Wahl Sund (f. 1976, NO) er oppvokst på Fauske i Nordland. Han er nå bosatt i Bergen, og har en mastergrad fra Kunsthøgskolen der. Han har tidligere studert ved Nordland kunst- og filmskole. Sund har vist arbeider ved blant annet Kunstgarasjen i Bergen, Bodø Kunstforening, og KODE.

Geetanjali Prasad. Detalj fra installasjonen Floating Wall. Cyanotopi på bomull, tresnittplater.

Nye medlemmer

6. juli – 12. august

Hvert år presenterer Norske Grafikere våre nye medlemmer. Årets utstilling viser verk av kunstnerne som ble tatt opp i 2022:

Aage Langhelle, Elisabeth Rydland Nilssen, Emma Gunnarson, Frida Retz, Geetanjali Prasad, Hanna Halsebakke, Jessica Williams, Käte-Elin Madsen, Kjersti Lande, Lena Rød Sundnes, Magdalena Agata Bak, Malakias Liebmann, Mathilde Borsholt, Matilda Höög, Milton Mondal, Nora Adwan, Radha Pandey, Renate Thor, Scott Luther O’Rourke, Thomas Ramstad, Åse Vikse

Eamon O’Kane. Baum Test series. silketrykk, 2022

Forest
Eamon O’Kane

17. august – 23. september

I utstillingen Forest utforsker Eamon O’Kane tematikker knyttet til psykoanalyse, kreativitet og vårt forhold til naturen. Han presenterer mer presist en serie silketrykk titulert Baum Test, en referanse til metoden ved samme navn utviklet av den sveitsiske psykologen Charles Koch i 1952. Baum Test, eller tretesten, går ut på at pasientene, under oppsyn av en psykolog, tegner et tre på et blankt ark. Tegningen evalueres deretter med mål om å si noe om pasientens personlighet. I sine utstilte silketrykk eksperimenterer O’Kane med å speile egne tegninger for å skape en skog av uhyggelig utseende trær hentet fra underbevisstheten.

Eamon O’Kane (f. 1974, Belfast, NI) er en irsk kunstner bosatt i Norge og Danmark. Han har flere separat- og gruppeutstillinger bak seg, blant annet ved MOCA i Los Angeles, Irish Museum of Modern Art i Dublin og senest Trykkeriet i Bergen i 2022. Siden 2011 har O’Kane virket som professor på Institutt for samtidskunst på KMD UiB.

Alejandra Aguilar Caballero. Detalj fra installasjonen You Set the Scene . Tresnitt, variabel størrelse

You Set the Scene
Alejandra Aguilar Caballero

28. september – 4. november

I Alejandra Aguilar Caballeros utstilling hos Norske Grafikere forvandles utstillingsrommet til en lun og stemningsfull hule der tredimensjonale papirhus i sterke farger svever rundt i rommet. Historiefortelling, minner og identitet er en sterk drivkraft i Aguilar Caballeros kunstnerskap, noe som kommer tydelig frem i de detaljrike og magisk utseende husene som referer til kunstnerens personlige minner, ofte hentet fra hennes barndom i Mexico. Gjennom det spesifikke inviteres publikum til å skape egne assosiasjoner knyttet til konseptet «hjem», et sted som blander sosiale og personlige minner, kollektiv hukommelse og glemsel.

Alejandra Aguilar Caballero (f. 1989, MX) er en meksikansk billedkunstner bosatt i Oslo. Hun har en BA i billedkunst fra Facultad de Artes y Diseño at Universidad Nacional Autónoma de México og en MFA i medium- og materialbasert kunst fra KHiO. Hennes kunstneriske praksis beveger seg mellom tegning, tradisjonell grafikk, installasjoner, publikasjoner og tegneserier.

Arnold Johansen. Nær kyst Etsning / koldnål. 82 x 64 cm

Vanishing
Arnold Johansen

9. november – 16. desember

I 2023 fyller Arnold Johansen 70 år, og i den anledning har vi gleden av å presentere både eldre og helt nye arbeider i en retrospektiv utstilling som viser mye av bredden i kunstnerskapet. Kjærligheten og tilknytningen til hans barndoms flerkulturelle Finnmark har vært en rød tråd i hele Johansens kunstnerskap og fungerer som grunnlag for hans mer politiske prosjekter.

Arnold Johansen (f. 1943, NO) har sin utdannelse fra Statens kunstakademi (1974-1980) der han gikk på grafikklinjen under Arne Malmedal og Guttorm Guttormsgård. Verkene hans er representert i samlingene til blant annet Nasjonalmuseet, De Samiske Samlinger,  Nordnorsk kunstmuseum og Norsk kulturråd. Siden 1999 har han mottatt Statens garantiinntekt.

Utstillinger tidligere i år

Ingeborg Kvame | Mellom innpust og utpust

10. november – 17. desember 2022

I dette utstillingsprosjektet utforsker Kvame liminalitet som menneskelig fenomen. Begrepet liminalitet, som er hentet fra antropologien, beskriver terskelen mellom to tilstander og den tvetydigheten og desorienteringen som kan forekomme i mellomrommet mellom tilstandene.

Petter Buhagen | A Distributed Sadness

29. september – 5. november
Gjennom eksperimentering med ulike materialer og teknikker setter Buhagen håndverkstradisjoner opp mot dagsaktuelle problemstillinger knyttet til digitalisering og teknologi som på kort tid er blitt en stor del av hverdagen vår. For hva skjer egentlig i spenningen mellom tidløse, menneskelige problemstillinger og teknologiene vi har skapt for å tjene oss?

Enrique Guadarrama Solis | Welcome to the Machine

18. august – 24. september
«Welcome to the Machine» er et utstillingsprosjekt der tradisjonelle trykk på papir sidestilles med installasjoner og performance i en utforskning av det grafiske mediets særegenheter og muligheter.

Nye medlemmer

14.07 – 13.08.22

Utstillingen «Nye medlemmer » er en gyllen anledning til å se hva som rører seg i grafikkfeltet i dag. Utstillingen gir et innblikk i kunstnerskapene til en ny generasjon grafikere og til allerede etablerte kunstnere. Vi presenterer helt nyutdannede grafikere, veletablerte kunstnere som har begynt å arbeide med grafikk og kunstnere som har kommet tilbake til grafikken og foreningen etter en pause.

Avgangsutstilling 2022

Norske Grafikere har gleden av å ønske velkommen til en digital avgangsutstilling der vi presenterer 15 nyutdannede Bachelor- og Masterstudenter fra fagområdet Grafikk og Tegning ved Kunsthøgskolen i Oslo, og Fakultetet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen. De fleste studentene viser grafikkrelaterte arbeider, vi ser også andre teknikker som tegning, maleri, skulptur, video, lyd, tekstil og installasjon.

Stein Are Kjærås Dahl | Slik det faller, ligger det

19.05 – 02.07.22

I dette utstillingsprosjektet er Alnaelva, Oslos lengste og frodigste elveløp, ikke bare midtpunkt for prosjektet, men også en allegori for naturen som sådan. Bekymring for globalt natur- og artsmangfold er et underliggende tema som titter frem i utstillingen, og det er med et sterkt personlig engasjement og tilknytning til Alnaelva som nærområde at Dahl har arbeidet med dette prosjektet de siste ti årene.

Liv Dysthe Sønderland | Going Grey

31.03 – 12.05.22

Med utstillingen “Going Grey”, som tar for seg den norske assimileringspolitkken rettet mot taterne, ønsker kunstneren å vise styrken, egenarten og individualiteten i mennesket, parallelt med den fatale og overskridende politikken som hadde som mål å viske ut nettopp dette.

David A. Rios | That Present Absence

17.02 – 26.03.22

Med utstillingen «That Present Absence» forsøker David A. Rios å definere et fravær ut fra tilstedeværelsene som rammer det inn. Slik det svarte hullet Melkeveien kretser rundt ikke kan observeres annet enn gjennom stjernene det fortærer er de utstilte verkene eksperimenter i å kartlegge en ikke-eksistens.

Herleik Kristiansen | I Herleiks grafiske verden

6. januar – 12. februar
Som tenåring flyttet Kristiansen til Trastad gård – en institusjon for psykisk utviklingshemmede. Sigvor Riksheim, en av Kristiansens lærere, så hans kreative talent og tilrettela for videre kunstneriske utvikling. Fra diagnosen «ikke opplæringsdyktig» på tidlig 60-tall ble dette starten på en solid kunstnerkarriere. Kristiansen begynte tidlig å jobbe med linosnitt og uten skisser eller opptegninger på platene skar han ut de kraftfulle linosnittene som har gitt ham stor kunstnerisk anerkjennelse.