Utstillingsprogram for 2021

Mari Østby Kjøll: Fra serien Endeløse tavler, detalj. Oljemaling, treskjæring og collage på sort mdf, 30 x 42 cm

Mari Østby Kjøll
Endeløse tavler

18. februar – 24. april

Norske Grafikere har gleden av å vise en serie nye arbeider av Mari Østby Kjøll i utstillingen Endeløse tavler. Gjennom både todimensjonale og skulpturelle teknikker utforsker Østby Kjøll samspillet mellom form, format og farge i det som er blitt til en fargesterk og taktil utstilling.

Med en eksperimenterende holdning utfordrer kunstneren den grafiske praksisen ved å sidestille trykkplaten – som her tilsvarer relieffer gjort i ulike materialer av tre – med de tilhørende trykkene. Utover det å utfordre det grafiske mediet benytter Østby Kjøll seg av mulighetene det grafiske mediet tilbyr. Måten hun ser på materialenes fysiske kraft og potensiale der andre snevrer inn til funksjon, vitner om kunstnerisk åpenhet og forkjærlighet for det håndverksmessige. Når Østby Kjøll skjærer inn linjer og mønstre i treplatene sine, så er det ofte på deler av bygningsmateriell eller mdf-plater hun tilfeldigvis har kommet over. Trykkeprosessen utføres for hånd og de rå treplatene konfronteres med delikat, kinesisk papir. De ulike materialene fortsetter å sameksistere i utstillingsrommet og påvirker hverandre gjensidig.

Denne åpenheten vi kan ane gjennom materialvalg og presentasjon er karakteristisk for Østby Kjølls kunstnerskap. Tematisk sett kommer denne åpenheten til syne gjennom en intuitiv og personlig bruk av historier, fortellinger og anekdoter fra eget og andres liv. Opptil flere historier flettes sammen i arbeidene som blir til fortellende tablåer i en polyfon historiefortelling, der både materiale, tematikk og motiver fungerer som narrative elementer. Historiene som får plass i Østby Kjølls arbeider er personlige uten å av den grunn skildre konkrete hendelser, de er heller beskrivelser av mer abstrakte tilstander, stemninger eller situasjoner.

Tematisk sett tar altså Østby Kjøll utgangspunkt i dypt menneskelige tilstander. Kanskje bidrar nettopp dette til den følelsen av gjenkjennelse man får foran hennes arbeider? Motivene er en sammenblanding av figurer og ornamenter, tegn, abstraksjon og repetisjon, der vi oppfatter både kjente og ukjente motiver og mønstre fra virkelighet, fantasi og hverdag.  Østby Kjølls arbeider presenterer noe tidløst og mystisk, men likevel å så velkjent, som om det beveger seg inn mot kjernen på noe vi akkurat så vidt ikke klarer å oppfatte.

Mari Østby Kjøll (f.1983) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og Escola Superior de Artes e Design i Portugal og Det Tverrfaglige Kunstinstitutt i Bærum. I tillegg til eget kunstnerskap er hun en del av kunstnergruppen Svartjord.

Les Kjetil Røeds anmeldelse av utstillingen i Kunstavisen

Bilder fra utstillingen. Flere av verkene er tilgjengelig i Norske Grafikeres nettgalleri

Utstillingstekst skrevet av Line Ulekleiv

Solveig Landa – Å folde eit fartøy. Monotrykk, 120 x 180 cm

Solveig Landa
Å folde eit fartøy

29. april – 5. juni

 

Dynamikk i de nære relasjoner og menneskets forhold til naturkreftene er tilbakevendende tematikker i Solveig Landas kunstnerskap. I utstillingen Å folde eit fartøy er det mor-datter-relasjonen, og mer spesifikt Landa og hennes datters felles opplevelse av å pusse opp en vaklevoren campingvogn fra 1980-tallet som står i sentrum: Symbolikken i å ødelegge noe for så å sette det sammen igjen ble til idéen om Å folde eit fartøy. De avskårede metalldelene ble til trykkplater, og campingvognas 80-talls fargepalett er inspirasjonen til den klare fargebruken vi ser i de utstilte arbeidene.

 

Solveig Landa (f. 1960) har sin utdannelse fra Montana State University (BA) og University of Washington (MFA) i USA. Hun arbeider med grafikk og skulptur og er verksmester på Grafisk Verksted i Stavanger.

Lars Kjemphol – Grafitt på papir

Lars Kjemphol
Hemmelig tittel: Følg med videre for å finne ut hva det hele blir.

17. juni – 24. juli

 

Lars Kjemphol er kjent for sine steds-spesifikke arbeider, der improvisasjon er det viktigste redskapet. Arbeidene hans blir til underveis i monteringsprosessen, og vokser med utgangspunkt i stedet de stilles ut. Hos Norske Grafikere viser Kjemphol tidligere grafiske arbeider, som inkluderer T-skjorter og skateboard i tillegg til klassiske papirformater, akkompagnert av et eklektisk utvalg nye arbeider i et forundringskammer av en utstilling der det grafiske mediet vris og vendes på.

 

Lars Kjemphol (f. 1980) har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo og har blant annet gjort seg bemerket som grunnlegger av kunstnerkollektiver og samarbeidprosjekter som Sisyfos minigolfklubb, Woodland Skateboards og Norsk Antikunstsenter.

Christian Messel – Item 052 (II). Stempel på papir, 56 x 76 cm

Nye medlemmer

5. august – 14. august

Hver sommer har Norske Grafikere gleden over å stille ut verk fra våre nye medlemmer.

Alejandra Aguilar Caballero, Jane Hupe, Kamil Kak, Elin Kjøsnes, Ane Thon Knutsen, Christian Messel, Anders Sletvold Moe, Åsa Polfjärd, Sigvei Ringvold, Vibeke Luther O’Rourke, Enrique Guadarrama Solis og Hildegunn Solbø.

Sidsel Bonde – Wrapped in Patterns. Høyball med silketrykk

Sidsel Bonde
Ornamented engine-eggs from stomachs of machines

19. august – 25. september

I sitt kunstneriske virke interesserer Bonde seg for samspillet mellom materialer og former som er utviklet med funksjonelle og praktiske mål, i kontrast til dem utviklet i et estetisk og kulturelt øyemed. Spesifikt for denne utstillingen kommer dette til syne gjennom mønstre, ornamentering og materialer som er hentet fra landbruket og som opphøyes og fremstilles poetisk gjennom massive, silketrykkornamenterte rundballer satt opp mot skjøre gipsrelieffer av traktordekkmønstre.

Sidsel Bonde (f. 1992) er utdannet ved skolen for design ved Kunstakademiet i København og fra Kunstakademiet i Bergen. Hun har de siste årene hatt flere utstillinger i Norge og Danmark.

Tom Gundersen – Tronie 7. Linosnitt, 74 x 100 cm

Tom Gundersen
BRIGHT EYES SHINING IN THE NEURONAL FOREST

30. september – 6. november

 

Samme kveld som Tom Gundersens utstilling Farvel til portrettet åpner på galleri Kunstverket, innvies vi i et nytt kapittel i hans kunstnerskap med utstillingen BRIGHT EYES SHINING IN THE NEURONAL FOREST hos Norske Grafikere. Gjennom abstrakte nevronskoger og metodisk, grafisk håndarbeid tar Gundersen et steg vekk fra portrettets antroposentriske karakter og konsentrerer seg om mennesket i en større, evolusjonsbiologisk sammenheng. Utstillingen vektlegger vårt fellesskap med resten av dyreriket, et slektskap som tydelig kommer til uttrykk i evolusjonen av synsansen.

 

Tom Gundersen (f. 1951) har sin utdannelse fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Statens kunstakademi. Han ble i 2019 utnevnt som æresmedlem av Norske Grafikere.

Cathrine Liberg – Do Not Keep Photos of the Dead V. Litografi, 63 x 90 cm

Cathrine Alice Liberg
The Ghosts We Chase We Never Catch

11. november – 18. desember

 

Gjennom en variert bruk av grafiske teknikker utforsker Cathrine Alice Liberg det klassiske familieportrettet ved å bearbeide og iscenesette hennes egen, norsk-singaporske families historie. Trykkene hennes tar utgangspunkt i tidsspesifikke, private bilder som likevel føles universelle, som fragmenter av en større global historie med tidløse, eksistensielle problemstillinger. De portretterte familiemedlemmene er for lengst døde, og for Liberg fungerer arbeidene som et kompromiss mellom fravær og tilstedeværelse, mellom glemsel og kunstnerens egne behov for å huske og bevare.

 

Cathrine Alice Liberg (f. 1988) har en MFA i Medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. I 2019 mottok hun KoMASK European Masters Printmaking
Award i Antwerpen, og Norske Grafikeres Fonds grafikkpris på Høstutstillingen.

Utstillinger tidligere i år

Ragna Misvær Grønstad – Et indre Sáiva

7. januar – 13. februar

Norske Grafikere har gleden av å presentere et utvalg nye arbeider av kunstner og grafiker Ragna Misvær Grønstad. I utstillingen Et indre Sáiva møter vi en fengslende og mystisk undervannsverden med referanser til både samfunnskritiske tenkere fra tidligere tider, og mytologiske fortellinger med rot i Misvær Grønstads samiske arv.