Utstillingsprogram for 2021

Ragna Misvær Grønstad – Saltvannsblomst #7, Rachel Carson. Tresnitt, 112 x 141 cm

Ragna Misvær Grønstad
Et indre Sáiva

7. januar – 13. februar

 

Norske Grafikere har gleden av å presentere et utvalg nye arbeider av kunstner og grafiker Ragna Misvær Grønstad. I utstillingen Et indre Sáiva møter vi en fengslende og mystisk undervannsverden med referanser til både samfunnskritiske tenkere fra tidligere tider, og mytologiske fortellinger med rot i Misvær Grønstads samiske arv.

Onsdag 3. februar inviterer vi til en kunstnersamtale mellom kunstner Ragna Misvær Grønstad og forfatter Kathrine Nedrejord. Liisa-Rávná Finbog, stipendiat – Institutt for kulturstudier og orientalske språk ved UiO, vil lede samtalen.
Kunstnersamtalen vil bli gjort tilgjengelig digitalt, om den vil være åpen for publikum er avhenging av de gjeldende reglene for smittevern. Kunstersamtalen hos Norske Grafikere er en del av makeringen av den Samiske nasjonaldagen i Oslo i samarbeid med Samisk Hus.

Utstillingstittelen viser til sáiva, en dobbeltbunnet innsjø som ifølge samisk mytologi fungerer som en portal til underverdenen sáivu, der de døde holder til. Inspirert av de samiske sjamanene kalt noaider, som takket være portalen i sáiva kunne vandre inn i underverdenen for å få kontakt med forgangne forfedre, vender Misvær Grønstad seg mot sitt indre sáiva for søke råd hos tidligere tiders tenkere. I dette indre havet sår hun frø både av filosofiske funderinger og betraktninger knyttet til lesningen av tenkere som Hannah Arendt, Gilles Deleuze og Susan Sontag. Navnene deres går igjen i titlene til tresnittene som utgjør serien Saltvannsblomster, en samling «visuelle joiker» der frøene fra Misvær Grønstads indre hav møter strek og tegning i det som har vokst frem til vakre og underfundige undervannsblomster.

Like viktig som litterære narrativer hentet utenifra er kunstnerens egne fortellinger, og da spesielt i form av en detaljrik, mytologisk verden forfattet av henne selv. Dette imaginære universet, bebodd av en rekke mytologiske vesener, fungerer som grobunn når Misvær Grønstad med streken utforsker strukturer og teksturer i den undersjøiske verdenen som kommer til syne i de utstilte trykkene. Den monumentale akvatinten Hybriden på vandring viser helten i fortellingen, et vesen med potensiale til å stoppe den fryktede monsterfisken som spiser på virkelighetens vev så sakte at det ikke oppdages. Vevere reparerer skadene, men det som trengs for å redde virkeligheten er noen som kan fjerne monsterfisken, en som i stedet for å flyte med strømmen bruker sin handlekraft til å gjøre en forskjell. I skapelsen av dette universet er det samfunnets reaksjon på kriser og trusler etter at sjokket har lagt seg, som fungerer som inspirasjon. Misvær Grønstad tenker spesielt på fascismens smygende tilværelse og vår aksept for ekstreme holdninger i samfunnet.

Kunstneren bærer med seg perspektivet om at vår samtid en dag skal bli til fortid, og at vi en dag skal bli forfedre. Med en engasjert og politisk kunst ønsker Misvær Grønstad å dele noe om hvordan det er å være menneske i hennes samtid, å skape en visuell fortelling som vil overleveres til fremtidige generasjoner, slik tidligere generasjoner har inspirert henne selv.

Ragna Misvær Grønstad (f. 1984) har en MFA i Medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo og har de siste årene hatt utstillinger hos Kunsthall Trondheim, Bodø Kunstforening (2017) og Galleri Bodøgård (2020).

Mari Østby Kjøll
Endeløse tavler

18. februar – 27. mars

 

I Østby Kjølls grafiske kollasjer og treskjæringer utforskes samspillet mellom form, format og farge i både skulpturelle og todimensjonale teknikker. Det personlige og det intuitive setter premissene i hennes prosjekter, der karakterer og stemninger fra eget liv møter kunstnerens fascinasjon for den fysiske kraften som finnes i ulike materialer. Med historiefortelling i mente skaper Østby Kjøll fortellende tablåer der vi gjenkjenner motiver og mønstre fra virkelighet, fantasi, hverdag og eventyr i møte med tegn, abstraksjon og repetisjon.

 

Mari Østby Kjøll (f.1983) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og Escola Superior de Artes e Design i Portugal og Det Tverrfaglige Kunstinstitutt i Bærum. I tillegg til eget kunstnerskap er hun en del av kunstnergruppen Svartjord.

Solveig Landa – Å folde eit fartøy. Monotrykk, 120 x 180 cm

Solveig Landa
Å folde eit fartøy

10. april – 15. mai

 

Dynamikk i de nære relasjoner og menneskets forhold til naturkreftene er tilbakevendende tematikker i Solveig Landas kunstnerskap. I utstillingen Å folde eit fartøy er det mor-datter-relasjonen, og mer spesifikt Landa og hennes datters felles opplevelse av å pusse opp en vaklevoren campingvogn fra 1980-tallet som står i sentrum: Symbolikken i å ødelegge noe for så å sette det sammen igjen ble til idéen om Å folde eit fartøy. De avskårede metalldelene ble til trykkplater, og campingvognas 80-talls fargepalett er inspirasjonen til den klare fargebruken vi ser i de utstilte arbeidene.

 

Solveig Landa (f. 1960) har sin utdannelse fra Montana State University (BA) og University of Washington (MFA) i USA. Hun arbeider med grafikk og skulptur og er verksmester på Grafisk Verksted i Stavanger.

Lars Kjemphol – Grafitt på papir

Lars Kjemphol
Hemmelig tittel: Følg med videre for å finne ut hva det hele blir.

27. mai – 3. juli

 

Lars Kjemphol er kjent for sine steds-spesifikke arbeider, der improvisasjon er det viktigste redskapet. Arbeidene hans blir til underveis i monteringsprosessen, og vokser med utgangspunkt i stedet de stilles ut. Hos Norske Grafikere viser Kjemphol tidligere grafiske arbeider, som inkluderer T-skjorter og skateboard i tillegg til klassiske papirformater, akkompagnert av et eklektisk utvalg nye arbeider i et forundringskammer av en utstilling der det grafiske mediet vris og vendes på.

 

Lars Kjemphol (f. 1980) har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo og har blant annet gjort seg bemerket som grunnlegger av kunstnerkollektiver og samarbeidprosjekter som Sisyfos minigolfklubb, Woodland Skateboards og Norsk Antikunstsenter.

Christian Messel – Item 052 (II). Stempel på papir, 56 x 76 cm

Nye medlemmer

5. august – 14. august

Hver sommer har Norske Grafikere gleden over å stille ut verk fra våre nye medlemmer.

Alejandra Aguilar Caballero, Jane Hupe, Kamil Kak, Elin Kjøsnes, Ane Thon Knutsen, Christian Messel, Anders Sletvold Moe, Åsa Polfjärd, Sigvei Ringvold, Vibeke Luther O’Rourke, Enrique Guadarrama Solis og Hildegunn Solbø.

Sidsel Bonde – Wrapped in Patterns. Høyball med silketrykk

Sidsel Bonde
Ornamented engine-eggs from stomachs of machines

19. august – 25. september

I sitt kunstneriske virke interesserer Bonde seg for samspillet mellom materialer og former som er utviklet med funksjonelle og praktiske mål, i kontrast til dem utviklet i et estetisk og kulturelt øyemed. Spesifikt for denne utstillingen kommer dette til syne gjennom mønstre, ornamentering og materialer som er hentet fra landbruket og som opphøyes og fremstilles poetisk gjennom massive, silketrykkornamenterte rundballer satt opp mot skjøre gipsrelieffer av traktordekkmønstre.

Sidsel Bonde (f. 1992) er utdannet ved skolen for design ved Kunstakademiet i København og fra Kunstakademiet i Bergen. Hun har de siste årene hatt flere utstillinger i Norge og Danmark.

Tom Gundersen – Tronie 7. Linosnitt, 74 x 100 cm

Tom Gundersen
BRIGHT EYES SHINING IN THE NEURONAL FOREST

30. september – 6. november

 

Samme kveld som Tom Gundersens utstilling Farvel til portrettet åpner på galleri Kunstverket, innvies vi i et nytt kapittel i hans kunstnerskap med utstillingen BRIGHT EYES SHINING IN THE NEURONAL FOREST hos Norske Grafikere. Gjennom abstrakte nevronskoger og metodisk, grafisk håndarbeid tar Gundersen et steg vekk fra portrettets antroposentriske karakter og konsentrerer seg om mennesket i en større, evolusjonsbiologisk sammenheng. Utstillingen vektlegger vårt fellesskap med resten av dyreriket, et slektskap som tydelig kommer til uttrykk i evolusjonen av synsansen.

 

Tom Gundersen (f. 1951) har sin utdannelse fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Statens kunstakademi. Han ble i 2019 utnevnt som æresmedlem av Norske Grafikere.

Cathrine Liberg – Do Not Keep Photos of the Dead V. Litografi, 63 x 90 cm

Cathrine Alice Liberg
The Ghosts We Chase We Never Catch

11. november – 18. desember

 

Gjennom en variert bruk av grafiske teknikker utforsker Cathrine Alice Liberg det klassiske familieportrettet ved å bearbeide og iscenesette hennes egen, norsk-singaporske families historie. Trykkene hennes tar utgangspunkt i tidsspesifikke, private bilder som likevel føles universelle, som fragmenter av en større global historie med tidløse, eksistensielle problemstillinger. De portretterte familiemedlemmene er for lengst døde, og for Liberg fungerer arbeidene som et kompromiss mellom fravær og tilstedeværelse, mellom glemsel og kunstnerens egne behov for å huske og bevare.

 

Cathrine Alice Liberg (f. 1988) har en MFA i Medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. I 2019 mottok hun KoMASK European Masters Printmaking
Award i Antwerpen, og Norske Grafikeres Fonds grafikkpris på Høstutstillingen.

Utstillinger tidligere i år