Utstillingsprogram for 2021

Detalj: Solveig Landa – Å folde eit fartøy. Monotrykk, 120 x 180 cm

Solveig Landa
Å folde eit fartøy

28. mai – 3. juli

Norske Grafikere har gleden av å vise en serie nye arbeider av Solveig Landa i utstillingen Å folde eit fartøy. I gallerirommet konfronteres store monotrykk i pastellfarger med mindre, skulpturelle elementer i et abstrakt og referansetett motiv-vokabular.

Dynamikk i de nære relasjoner er en tilbakevendende tematikk i Solveig Landas kunstnerskap. I utstillingen Å folde eit fartøy er det mor-datter-relasjonen, og mer spesifikt Landa og hennes datters felles opplevelse av å pusse opp en vaklevoren campingvogn fra 1980-tallet, som står i sentrum. Det som var planlagt som en forsiktig overhaling endte opp med at mor og datter gikk løs på fartøyet med vinkelsliper og rå makt helt til de kunne dra restene fra hverandre med bare nevene. Symbolikken i å ødelegge noe for så å sette det sammen igjen ble til idéen om Å folde eit fartøy, der skjørheten i menneskelige forhold – som til stadighet rives ned og må bygges opp igjen – står i sentrum.

En viktig del av Landas kunstneriske prosess består av å bearbeide tilsynelatende banale hverdagsobjekter. Den fysiske nedrivingen av vogna oppmuntret henne til å utforske formene og overflatene med et utstillingsprosjekt i mente, noe som resulterte i at de avskårne metalldelene fra campingvogna ble til trykkplater i forskjellige materialer og former. Når en kommer tett på de ferdige trykkene blir en oppmerksom på rutenettene, stripene og de unike sårene som stammer fra trykkplatenes ujevne overflate. De understreker arbeidenes spesifikke opprinnelse og historie, men sårene blir også et bilde på mor-datter-forholdet som ble et viktig element i oppussingsarbeidet.

De utstilte arbeidene har til felles en harmonisk fargepalett der nyanser av brunt, beige, gammelrosa og lilla dominerer. De er hentet fra campingvognas 1980-talls fargepalett og skaper et mildt uttrykk som står i kontrast med trykkplatenes maskinelle og industrielle opprinnelse. Dette spillet mellom mykt og hardt kommer spesielt godt til syne i utstillingens skulpturelle elementer: De største metalldelene har hun med omsorg foldet slik en bretter et laken eller en fin duk.

Som et tillegg til utstillingen har Landa laget en bok der historien om campingvogna, ført i pennen av Landa selv, suppleres med bilder fra selve prosessen. Boken lanseres i forbindelse med åpningen av utstillingen og vil være til salgs i galleriet.

Solveig Landa (f. 1960) har sin utdannelse fra Montana State University (BA) og University of Washington (MFA) i USA. Hun arbeider med grafikk og skulptur og er verksmester på Tou Trykk i Stavanger.

Lars Kjemphol – Grafitt på papir

Lars Kjemphol
Hemmelig tittel: Følg med videre for å finne ut hva det hele blir.

8. juli – 14. august

 

Lars Kjemphol er kjent for sine steds-spesifikke arbeider, der improvisasjon er det viktigste redskapet. Arbeidene hans blir til underveis i monteringsprosessen, og vokser med utgangspunkt i stedet de stilles ut. Hos Norske Grafikere viser Kjemphol tidligere grafiske arbeider, som inkluderer T-skjorter og skateboard i tillegg til klassiske papirformater, akkompagnert av et eklektisk utvalg nye arbeider i et forundringskammer av en utstilling der det grafiske mediet vris og vendes på.

 

Lars Kjemphol (f. 1980) har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo og har blant annet gjort seg bemerket som grunnlegger av kunstnerkollektiver og samarbeidprosjekter som Sisyfos minigolfklubb, Woodland Skateboards og Norsk Antikunstsenter.

Christian Messel – Item 052 (II). Stempel på papir, 56 x 76 cm

Nye medlemmer

Utsatt til 2022

Hver sommer har Norske Grafikere gleden over å stille ut verk fra våre nye medlemmer.

Alejandra Aguilar Caballero, Jane Hupe, Kamil Kak, Elin Kjøsnes, Ane Thon Knutsen, Christian Messel, Anders Sletvold Moe, Åsa Polfjärd, Sigvei Ringvold, Vibeke Luther O’Rourke, Enrique Guadarrama Solis og Hildegunn Solbø.

Sidsel Bonde – Wrapped in Patterns. Høyball med silketrykk

Sidsel Bonde
Ornamented engine-eggs from stomachs of machines

19. august – 25. september

I sitt kunstneriske virke interesserer Bonde seg for samspillet mellom materialer og former som er utviklet med funksjonelle og praktiske mål, i kontrast til dem utviklet i et estetisk og kulturelt øyemed. Spesifikt for denne utstillingen kommer dette til syne gjennom mønstre, ornamentering og materialer som er hentet fra landbruket og som opphøyes og fremstilles poetisk gjennom massive, silketrykkornamenterte rundballer satt opp mot skjøre gipsrelieffer av traktordekkmønstre.

Sidsel Bonde (f. 1992) er utdannet ved skolen for design ved Kunstakademiet i København og fra Kunstakademiet i Bergen. Hun har de siste årene hatt flere utstillinger i Norge og Danmark.

Tom Gundersen – Tronie 7. Linosnitt, 74 x 100 cm

Tom Gundersen
BRIGHT EYES SHINING IN THE NEURONAL FOREST

30. september – 6. november

 

Samme kveld som Tom Gundersens utstilling Farvel til portrettet åpner på galleri Kunstverket, innvies vi i et nytt kapittel i hans kunstnerskap med utstillingen BRIGHT EYES SHINING IN THE NEURONAL FOREST hos Norske Grafikere. Gjennom abstrakte nevronskoger og metodisk, grafisk håndarbeid tar Gundersen et steg vekk fra portrettets antroposentriske karakter og konsentrerer seg om mennesket i en større, evolusjonsbiologisk sammenheng. Utstillingen vektlegger vårt fellesskap med resten av dyreriket, et slektskap som tydelig kommer til uttrykk i evolusjonen av synsansen.

 

Tom Gundersen (f. 1951) har sin utdannelse fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Statens kunstakademi. Han ble i 2019 utnevnt som æresmedlem av Norske Grafikere.

Cathrine Liberg – Do Not Keep Photos of the Dead V. Litografi, 63 x 90 cm

Cathrine Alice Liberg
The Ghosts We Chase We Never Catch

11. november – 18. desember

 

Gjennom en variert bruk av grafiske teknikker utforsker Cathrine Alice Liberg det klassiske familieportrettet ved å bearbeide og iscenesette hennes egen, norsk-singaporske families historie. Trykkene hennes tar utgangspunkt i tidsspesifikke, private bilder som likevel føles universelle, som fragmenter av en større global historie med tidløse, eksistensielle problemstillinger. De portretterte familiemedlemmene er for lengst døde, og for Liberg fungerer arbeidene som et kompromiss mellom fravær og tilstedeværelse, mellom glemsel og kunstnerens egne behov for å huske og bevare.

 

Cathrine Alice Liberg (f. 1988) har en MFA i Medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. I 2019 mottok hun KoMASK European Masters Printmaking
Award i Antwerpen, og Norske Grafikeres Fonds grafikkpris på Høstutstillingen.

Utstillinger tidligere i år

Mari Østby Kjøll – Endeløse tavler

18. februar – 23. mai

Måten Østby Kjøll ser på materialenes fysiske kraft og potensiale vitner om kunstnerisk åpenhet og forkjærlighet for det håndverksmessige. Når Østby Kjøll skjærer inn linjer og mønstre i treplatene sine, så er det ofte på deler av bygningsmateriell eller mdf-plater hun tilfeldigvis har kommet over. Trykkeprosessen utføres for hånd og de rå treplatene konfronteres med delikat, kinesisk papir. De ulike materialene fortsetter å sameksistere i utstillingsrommet og påvirker hverandre gjensidig.

Ragna Misvær Grønstad – Et indre Sáiva

7. januar – 13. februar

Norske Grafikere har gleden av å presentere et utvalg nye arbeider av kunstner og grafiker Ragna Misvær Grønstad. I utstillingen Et indre Sáiva møter vi en fengslende og mystisk undervannsverden med referanser til både samfunnskritiske tenkere fra tidligere tider, og mytologiske fortellinger med rot i Misvær Grønstads samiske arv.