Utstillingsprogram 2024

Sonja Krohn. Gaza Madonna, 2019. Tresnitt på lerret.

Les utstillingskatalogen her:

Turbulens

Cathrine Alice Liberg · Jessica Williams · Kamil Kak · Karin Augusta Nogva · Kiyoshi Yamamoto · Lars Sandås · Marte Lill Somby · Morten Krohg · Sonja Krohn · Victor Lind · Willi Storn

4. april – 11. mai

18. april, kl. 19:00, inviterer vi til kunstnersamtale med Lars Sandås, Karin Augusta Nogva og Sonja Krohn. Ordstyrer er Ane Hjort Guttu.

 

Hvilken vei går kunsten i møte med et samfunn preget av krig, konflikt og miljøkollaps?

Med utstillingen «Turbulens» utforsker Norske Grafikere grafikkens iboende formidlingspotensiale og politiske vilje. Vi er stolte over å presentere denne utstillingen, som viser samtidige meningsuttrykk og politisk engasjement hos dagens unge grafikere satt sammen med verk fra 70-tallets ikoniske politiske kunstscene. Gjennom de utvalgte verkene retter vi blikket mot grafikkens politiske historie i Norge og tar temperaturen på dagens grafikkscene.

11 kunstnere fra ulike generasjoner, som har til felles at de bruker grafikken som et verktøy for å ytre seg om temaer de brenner for, viser verk i «Turbulens». Det oppstår spennende møter i denne kraftfulle sammensetningen av verk og kunstnere, og allment viktige temaer som krig, identitet, klima, miljø og migrasjon belyses. Utstillingen stiller spørsmål ved hva som må til for at et budskap skal nå frem og også ha en verdi utover sin umiddelbare samtid, og hvilken kraft som ligger i det grafiske mediet i dagens hypervisuelle informasjonsvirkelighet.

Kampen for og troen på et bedre samfunn var drivkraften bak mange kunstneres engasjement i møte med en turbulent politisk virkelighet på 60- og 70-tallet. På samme vis lever vi i dag i en verden preget av store kriser. Krig og migrasjon, urettferdig fordeling av globale ressurser, og den pågående klima- og miljøkatastrofen er bakteppet for flere av de politiske ytringene vi ser i utstillingen. Dagens unge kunstnere viser et like sterkt engasjement som de foregående generasjonene, men det politiske uttrykket har likevel fått en litt annen form som kanskje er mer utforskende og mindre konfronterende, og som manifesterer seg gjennom kunstneriske uttrykk som spenner fra tradisjonelle grafiske teknikker til installasjon og performance.

Tidene endrer seg, og selv om det har vært fremskritt på mange områder de siste femti årene, kan man i vår tid lett bli grepet av en følelse av hjelpeløshet. Da finnes det en trøst i å se at kunsten stadig finner nye veier for å stille spørsmål ved maktutøvelse, overgrep og ødeleggelse. I en tid der man lett kan føle seg lammet av urettens omfang, viser en ny generasjon kunstnere vei, og forteller oss at vi ikke må sove. Da som nå, er likegyldigheten vår største fiende.

 

Utstillingen er kuratert av Kristin Mandt Heim, Benedicte Macé Stensrud, Stephanie Serrano Sundby og Silje Johannessen.

Utstillingen er støttet av:

Gro Lygre Petersen. Minnene ser oss (et punktum) #1. Serigrafi, motiv: 41×41 cm
Foto: Andreas Dyrdal

Gro Lygre Petersen
Minnene ser oss. Tanker om fotografi

16. mai – 22. juni

Gro Lygre Petersen tar i sitt kunstnerskap ofte utgangspunkt i fotografier og minner. I verkene hennes dissekeres den fotografiske informasjonen og gjenskapes i ulike grafiske håndverk, som serigrafi, monotypi og tresnitt. I prosessen å transformere fotografiet – et fryst øyeblikk som i seg er flyktig – om til et mer fysisk arbeidskrevende og analogt håndverk, oppstår det for henne en poetisk utvidelse av det   valgte øyeblikket.

Bildene ledsages av tekstarbeider som forteller om bakgrunnen for hennes estetiske valg. Utstillingen blir et visuelt essay og betrakteren inviteres til å bli en vandrende leser.

Gro Lygre Petersen (f.1974, NO) har studert illustrasjon ved Bath Spa University i England, grafikk ved Kunsthøgskolen i Bergen og bibliotekfag ved Oslo Met. Hun er fra Bergen og har sitt virke der. Utover å være billedkunstner arbeider hun ved et bibliotek.

Sverre Koren Bjertnæs. Ventende i stillhet. 2023. Silktetrykk, 50 x 70 cm

Sverre Koren Bjertnæs

27. juni – 17. august

Sverre Koren Bjertnæs er kjent som en av våre fremste figurative malere, men arbeider innen flere ulike sjangere og teknikker som grafikk, skulptur, tegning, installasjon og video. Som grafiker jobber Bjertnæs særlig med silketrykk. I utstillingen hos Norske Grafikere vil han vise en serie helt nye silketrykk trykket på verkstedet Jørgen Hansen i København.

Bjertnæs’ tidlige arbeider er i den tradisjonelle og figurative tradisjonen, men kunstnerskapet har utviklet seg i retning av et mer direkte og spontant uttrykk. Arbeidene hans har klare referanser til kunsthistorie og litteratur, men gjerne også med en poetisk tilnærming til selvbiografisk innhold.

Sverre Koren Bjertnæs (f. 1976 NO) har sin utdannelse fra Statens kunstakademi og Dutch Art Institute i Enschede NL. Allerede i tenårene ble han elev av billedhuggeren Tore Bjørn Skjølsvik og etter hvert maler Odd Nerdrum. Han hadde sin debututstilling ved Bjarne Meglaards Galleri NAF (Norsk Anarkistisk Fraksjon). Han regnes som en av Norges mest sentrale samtidskunstnere og har hatt en utstrakt utstillingsvirksomhet i både inn- og utland. Bjertnæs er en tydelig stemme i det norske kunstfeltet.

Bjørn Bjarre. Solaris/Abstrakt Følelse nr3. Etsning 12 x 9 cm, 2023

Bjørn Bjarre

22. august – 28. september

Siden 2010 har Bjørn Bjarre arbeidet med en serie tegninger inspirert av science fiction-romanen «Solaris» av Stanislaw Lem. I boken er planeten Solaris dekket av et hav som viser seg å være en levende organisme, og i sin Solaris-serie forestiller Bjarre seg et fantasilandskap med helt egne naturlover.

Serien er arbeidet frem over flere år uten forberedende skisser. Resultatet blir en visuell undersøkelse av forholdet mellom litteratur, mentale bilder og populærkulturelle avbildninger av det ukjente. I sine arbeider er Bjarre spesielt interessert i grensene for menneskelig rasjonalitet og kunnskap – drømmer, fantasi og fremtiden. Hos Norske Grafikere vil Bjarre bruke teknikker og formater fra grafikkfeltet til å utforske denne tematikken videre.

Bjørn Bjarre (f.1966, NO) er utdannet ved Statens Kunstakademi. Hans arbeidsmetode kjennetegnes av en interesse for håndverk, drømmer, barndom, språk, teknologi, hukommelse og materialitet. Han er særlig kjent for skulpturserien «Abstrakt Følelse» (1995-2008) med referanser til populærkultur og surrealisme. Han har en rekke soloutstillinger bak seg.

Debangona Paul. Detalj fra installasjonen Asiatisk hage ved KHiO

Debangona Paul
I Had a Dream of Chasing a Dream

3. oktober – 9. november

Debangona Pauls kunstnerskap handler om å uttrykke fysiske og emosjonelle opplevelser gjennom tekst, trykkinstallasjoner og skulptur. Hun lar seg fascinere av det fysiske utfallet av en handling og av tanken om å følge en drøm. Verkene hun skaper blir dermed nedtegninger av hennes egne drømmer, erfaringer, opplevelser og følelser.

Paul vil hindre at minner svinner hen ved å knytte dem til konkrete assosiasjoner. Hun rammer dem inn og fester dem som tydelige spor i hukommelsen gjennom arbeidet med storformat tresnitt – en teknikk som på lignende vis lar tydelige spor komme til syne i treverket.

Debangona Paul (f. 1996, IN) er en indisk billedkunstner bosatt i Oslo. Hun har en BA i billedkunst og grafikk fra Kala-Bhavana (institutt for billedkunst) ved Visva-Bharati University, i India, samt en MFA i medium- og materialbasert kunst fra KHiO. I sin kunstneriske praksis er Paul interessert i minner, men også hvordan hennes kropp og sinn relaterer seg til endringer i det sosiale, politiske og naturlige landskapet rundt henne.

Scott O’Rourke. The extent to which we overspill. Etsning, tresnitt, linosnitt, collografi, monotypi

Scott O’Rourke
Mutations

14. november – 21. desember

Scott O’Rourkes utstilling tar for seg ideen om indre og ytre landskaper og hvordan disse kan ha en foranderlig form. Sammenblandingen av ulike stoffer og materialer kan endre et objekts form og materialitet, O’Rourke illustrerer dette gjennom etsninger, tegninger og collager. Han henter inspirasjon fra det alkymistiske konseptet Materia prima. Alkymien – en forening av mystisisme og kjemi – forstod Materia prima som et slags grunnelement, som både inneholdt og kunne forvandles til ethvert stoff i verden.

I O’Rourkes utstilling blir Naturen en enorm skapende maskin, endring er det eneste sikre: kropper, landskaper, strukturer, fragmenter og elementer smeltes sammen til Mutasjoner.

Scott O’Rourke (f. 1973, GB) er en britisk billedkunstner bosatt i Oslo. Han er utdannet fra the Royal College of Art i London og The University of Wolverhampton. O’Rourkes kunstpraksis utforsker visuelle strukturer og metaforer omkring vårt forhold til landskap, samt hvordan samtidens konsumkultur relaterer seg til natur og materialitet. Han har hatt flere separatutstillinger og har vunnet flere priser. Nylig deltok han i the Nordic Contemporary Print Triennial. O’Rourke arbeider som verksmester for dyptrykk og høytrykk ved KHiO.

Utstillinger tidligere i år

Grafosfæren

2. desember – 23. desember 2010

Med utstillingen Grafosfæren vil vi rette søkelys mot den omfattende bruken av trykte medier i samtidskunstfeltet og innenfor liknende arenaer i dag, nærmere bestemt hvordan slike uttrykk bidrar til å bygge felles referanser, kommunikasjonsmuligheter og samfunn på siden av mainstreamkulturen.

Tuula Lehtinen – Layers

4. november – 28. november 2010

Arbeidene i utstillingen er en videreføring av Lehtinens utsmykning Hilsen som hun laget til Postens Østlandsterminal tidligere i år. Bildene hun viser tar utgangspunkt i postkort fra 1800-tallet og fram til 1970-tallet som hun har funnet i Postens arkiv, dekket med frimerker og håndskrevne hilsener, fra anonyme avsendere.

Giske Sigmundstad – Vann under broen

7. oktober – 31. oktober 2010

Sigmundstads små formater og figurative stil er preget av en type lyrisk lavmælt naivisme. Det er noe filmatisk ved hennes billedspråk. Det nostalgiske preget er understreket av en dempet fargebruk som kan varme, men også skape uro. Figurene, med sine markerte konturer, oppleves som avsondret i sine rom, som rekvisitter i fragmentariske fortellinger.

Frans Widerberg – Tresnitt

9. september – 3. oktober 2010

Denne utstillingen er en begivenhet ikke bare fordi den gir en samlet presentasjon av en lite eksponert gruppe Widerberg-arbeider, men også fordi tresnittene, på tross av at de sjelden vises, spiller en helt sentral rolle i hans kunstnerskap. Det var nemlig innen tresnittet at han på 1960-tallet fant fram til sitt karakteristiske formspråk, som han senere har videreutviklet i maleriet og andre uttrykksformer.

Yang Feng - Ash Pit. Syntetisk trykk, 73 x 68 cm

Yang Feng – Deep Breath of the Wise

12. august – 5. september 2010

Yang Fengs arbeider inspirerer til refleksjon og kontemplasjon over symbolverdien i det forgjengelige. Han spiller på Foucaults ideer om at spor er de eneste virkelige historiske bevisene vi har. Slik arkeologiske funn kan tolkes og kontekstualiseres i ettertid, kan avtrykk av tilsynelatende verdiløse objekter fortelle oss noe om oss selv.

Nye medlemmer 2007 – 2009

03. juni – 27.juni 2010

Erik Kirksæther, Solvor Holan, Anette Hveem Narum og Semund Svelle tatt opp i 2007. Ingunn Fyllingen, Ottar Ormstad, Synnøve Spangelo, Erik Pirolt, Marie Ann Mürer, Nicolai Schaanning Larsen og Camilla Malmquist tatt opp i 2008. David Stordahl, Tor Lindrupsen, Jan Skomakerstuen, Anne Kristin Hagesæther, Lars Øyvind Hopland, Hilde Vemren og Anders Kjellesvik tatt opp i 2009.

Anne Kampmann - Rødt hårbånd- Tresnitt trykkplate. 75 x 153 cm

Anne Kampmann – Dyrets Øye

6. mai – 30. mai 2010

Kampmann har innen grafikken konsentert seg mest om tresnittet. Forholdet til materialet er en del av tiltrekningen, lukten av treet og motstanden det yter når det skjæres i. Hun arbeider i store format og veksler mellom sorthvitt trykk og sterke farvetrykk.

Derek Besant - The Spell II

Derek Besant – Body of water

10. april – 2. mai 2010

Besant har arbeidet med en fotoserie der motivene er kropper nedsenket i vann. Fotografiene er digitalt trykket på lette slørlignende tekstiler. De rører seg sakte med bevegelsene i luften og forsterker bildet av vann i bevegelse.

Ellen Karin Mæhlum - Silketrykk, Radiolaria 18

Ellen Karin Mæhlum – Planktonportretter

4. februar – 28. februar 2010

Kunst og vitenskap begynner ofte med visuelle observasjoner etterfulgt av mental bearbeiding og fortolkning av inntrykk. Å gjøre synlig noe som for de fleste er usynlig og utilgjengelig, har vært en viktig drivkraft i dette prosjektet. Hva skjer med motivet når mikroskopifotoene blir forstørret og uttrykt gjennom en grafisk teknikk?

Randi Strand - Forestilling 7

Randi Strand – Forestilling

9. januar – 31. januar 2010

I billdedserien «Forestilling» ser vi himmel, snø og blindeskrift. Her bli vi inviterert til å rette blikket mot himmelen og universet; mot det grenseløse, det overnasjonale, og mot ulike måter å oppleve verden på.